петък, 1 октомври 2010 г.

"Джалма" на "Ритон". И оттам - за циганите, мултикултурализма, изобщо.... чудя се


[видео]

[край на видеото]

Казах, че ще потърся "Джалма", именно заради посланието, което Здравко и Катя от "Ритон" отправиха - и то в ония години, когато думата "циганин" бе табу. Като гледаме сега - тя е табу и при комунистите, и при крайните либерали. Което потвърждава идеята за механизмите на (нерядко наблюдавания) преход помежду им.

И дотук с аналитичните премудрости. Чуйте текста:
Джалма

Музика: Зорница Попова
Текст: Живко Колев
Аранжимент: Иван Лечев

Табора шарен пак пътува,
тъмни очи горят
плачат сърцата, те са заедно,
но за последен път.

Колко жестока е съдбата
времето как да спрат
късно е вече,те са заедно,
но за последен път.

Откакто свят светува,
тежък закон царува
момичето е дадено на друг

Припев:
Всяка нощ в съня му ще идваш, Джалма
Спомен рана ти ще му бъдеш, Джалма
Циганин как обича зная, но още знам,
Циганин как страда щом остане сам.
Тя ще замине утре някъде там на юг
Обречена да е жена на друг.
И се запитайте, как ще се чувствате, какво ще си мислите и какво ще правите, ако сте:

- момчето


- момичето


- родителите и родата на мамичето


- хората от конкретната циганска общност


Щото май не знаете, ама една с друга те не се имат за едно. Само у нас има на база език - тюркоговорещи, българоговорещи и т.нар. влашички цигани - говорещи аромънски; на база релегия - християни и мюсюлмани; а на база кланове, свързани със занаятите, препитанието и особено важно - статуса, - ебаси и аз не мога да систематизирам.

Доколкото знам, кардарашите (от които е Васко-Азис и Цар Киро) са православни. Турските цигани изповядваят исляма, но обикновено във вид, който би привел в потрес и екссъветски ислямовед. Влашичките цигани, от които е родом Тодор Живков, никога не са били долюбвани - защо и как е интересна тема, ама дълга и друга, вкл. и затова, че пред мен за първи път той потвърди произхода си. А па разните йерлии, копанари, демирджии и мога ли ги изброя всички... И никоя общност не се смята за идентична с другата.. А ние им викаме вкупом "роми" или "цигани". Ебаси...

А ако сте:

- представител на реда (
префект, шеф на полицията и под.)

- представител на гражданските власти (
сключващи бракосъчетание напр.)

- Да не дава господ пък да сте политически активист

Ще го кажа гадно, но направо - с ксенофобските активисти не съм либерална. Проблемът за мен е другаде - в универсалисткия патос на мултукултуралистите, според който (може да съм гадна, ама адекватна) като напишем учебник на всеки език, осигурим преподаване на всяка култура и изобщо гарантираме със средствата и механизмите на модерната демократична държава да се възпроизвеждат семейните, клановите, племенните и етническите общности отпреди въпросната демократична държава - тя ще цъфне и ще върже.

По-просто ли да го кажа? Обезпечи възможности на общностите да излизат извън държавните юрисдикциите (независимо, че това се почва с малки стъпки в уж незначителни сфери) - и след 50 години си закрий държавата. Те и без теб ще ти я закрият.

Обявявайки например Федерална ислямска републка Германия или Обединено кралство на ислямските и другите нации (юридическото име на Великобритания е Обединено кралство на ....) и бабата на сегашната баба не помни как го е формулира. Тук малко лъжа: доста юристи се поупражнявяха върху диворасляка английско конституционно право и (въпреки?) волята на Короната дадоха старт на автономизацията на Шотландия и Уелс, решена впрочем абсолютно по демократичному. От уелсците и шотландците. Пакистанците в Британия са повече от уелсците например (щото години им бяха колония и проблема с гражданството го нямаха), та що да не отработят демократично една Пакистанска демократична република в Обединеното кралство. Примерно. Във Франция магребският ислям ще го кара по традиционния френски революционен път. Всички помнят уж пропагандните за френската образователна политика сценки как чернокожи хлапета декламират "нашите прародители галите...." Опасявам се, че децата на тези потомци на галите - френските граждани с магребски произход ще си устроят истинска Френска революция.

Ама аз пак се разпрострях много с размислите.

"Джалма" е великолепна песен и ако я чуете, знам ли и и аз какво... Може би ще се замислите, че е интересно да разберете как мисли различният от вас...

5 коментара:

Анонимен каза...

Не е лошо да имаш някаква включена автоматична проверка на правописа, защото в бързината на писане се допускат клавиатурни грешки. :)

Unknown каза...

@ анонимен

Съвършено си прав. Лош навик от времето, когато коректорът ми бе негласен последен резерв.

Но мисля, че основната
част от проблема не са старите професионални навици.

А сегашната немного позитивна нагласа към... Бе, трудно ми е да го формулирам,... Не го броя това за публично писане, а наистина си отреагирам емоциите на момента. И не чакам изстиването им, а натискам бутона Publish, и отивам да си ровя в някой интересен сайт. Имам достатъчно такива, за да си задам въпроса - след твоята уместна забележка - при толкова интересно четене, в сегашния си период защо продължавам пиша в блога?

Генерален отгововр нямам.

Съжалявам за стилистиката на отговора, до който стигнах, анализирайки забележката ти, но друга конкретна дума освен "чекия" не ми идва. Очевидно е, че характеризира най-точно писането ми.

Това не ми харесва.

А не ми беше и идвал на ум.

БЛАГОДАРЯ ТИ :-)

Че ми показа как възприемаш писаното от мен.

П.С. Ако забеляза, май нямам правописна грешка ;-)

Анонимен каза...

Интересно ми е да чета това, което си написала, но при много грешно изписани думи, понякога е трудно да се схване смисъла на изречението,чудейки се коя е написаната дума. Именно поради тази причина и зарязвам четенето на някои от постовете ти по средата и отивам да чета нещо друго.

Lita каза...

много интересно написано и то дотам, че да седна в 12 без 5 посред нощ да чета за циганите, като се има предвид, че това не ми е предпочитана тема ;)
помня, че като чух песента за пръв път, Джалма ми звучеше като джама и се чудех за какви ли прозорци става въпрос в тая песен..
е, била съм дете :)
и наистина, циганите са толкова далеч, че не само не знаем за всичките тези подробности, които сте изредили, а сигурно и още;

Анонимен каза...

Мен ме интересува някой знае ли кадри от кой филм са използвани в клипа на песента Джалма?