сряда, 29 март 2006 г.

Linux за аджамии



Попаднах на интересна статия в The New York Times за огромната и неизбежна тежест на Windows с кошмарни предсказания (те са изненада за мен, за познавачите вероятно не са) за прословутия Windows Vista, който се отлага (за пореден път) за неопределеното "до края на 2007 г.":

Windows 95 - 15 млн линии код
Windows 98 - 18 млн линии код
Windows XP - 35 млн линии код
Windows Vista - 50 млн линии код (предварителна оценка)

Обяснението на автора (с две думи) е в огромния му успех - понеже е толкова разпространен, всяка нова версия трябва да е съвместима с предишните и поради тази причина набъбва. Обаче това не ми се струва вярно. С риск да изглеждам смешна, смятам, че причината е порочната му идеология. Какво влагам в тази дума (вероятно има по-точна, но не се сещам):

Във всичките виндовси, които съм ползвала (а почнах от 3.1) имаше сума неща/опции/функции, които лично на мен не ми трябват. Предполагам, че повечето потребители са като мен. Обаче няма начин да ги разкарам. Затова си мисля, че по-удачно би било да е изграден на модулен принцип - от ядро с някакви базисни функционалности и отделни модули, които потребителите да купуват и инсталират в зависимост от потребностите си.

Доколкото имам представа, Linux се изгражда на такъв принцип. Не за първи път се замислям да мигрирам към Linux, обаче имам сериозно препятствие, което мисля, че спъва много потребители, подобни на мен (advanced users да ги наречем). Сума фирми предлагат всякакви курсове за Windows, но Linux курс за начинаещи не съм срещала. Същото е с книгите - малкото литература за Linux, която съм срещала, е ориентирана към хора, които са напред в ИТ, не към пълни аджамии. На практика излиза, че към Linux се ориентират хора, които по една или друга причина са в среда на линуксаджии, а хората, които нямат професионален или личен контакт, трябва да направят доста големи усилия да се самоограмотят, за да преминат към тази ОС. За студенти и ученици това е по-лесно. Но за хора с професия и семейство, за които компютърът (и съответният софт) е само средство за работа и/или забавление - разходът на усилия и време изглежда психологически нерентабилен и това се явява огромна психологическа пречка.

Не зная дали и по света е така, или е само българска ситуация, но съдейки по опитите ми да намеря онлайн самоучители за абсолютно начинаещи, май е еднакво. Според мен осъзнатите Linux поддръжници биха направили стратегическа инвестиция, ако вложат ресурс (интелектуален и времеви) в проекти за масово елементарно ограмотяване. Специално за пазара в САЩ и ЕС това би било по-перспективно, отколкото у нас, защото там юзърите като мен ще имат допълнителна (но не маловажна) финансова мотивация да се научат поради финансовата "тежест" на майкрософтското изчадие.

6 коментара:

Анонимен каза...

Права си за курсовете, така е. Не знам обаче дали ще е изгодно у нас да се направят - всъщност няма толкова много евентуални курсисти, които да оправдаят инвестицията. Така ми се струва.
Иначе книги има много, някои са добри наистина. И са преведени, има и самоучители. Аз не мога да ти препоръчам, защото не съм започнал с GNU/Linux по такъв начин.

Според мен най-добре е да използваш "маймунския метод" - втурваш се презглава и използваш "проба-грешка" ;) Винаги сработва. Само трябва да внимаваш да не повтаряш все едни грешки ;)

Добро начало е някой запознат с темата да ти отдели час-два и да ти сподели нагласата, която помага при работа с линукс-системите.
Но всъщност и по-принципна нагласа за работа с компютри също ще ти свърши работа...

За какво говоря ли - ами баща ми например не беше се занимавал с компютри, той е специалист в друга област (релейна защите - релета, електропроводи, електростанции...). Но поговорихме една вечер преди три-четири години за принципите на работа със съвременния графичен интерфейс.

И сега се справя с уиндоус и при нужда - с линукс. Тайната е да търсиш директно ефективността и да не се объркваш от различната форма на интерфейса.
Съвременните графични интерфейси (с много малки изключения) са еднакви.

Дано това помага ;)

П.П.: Между другото, имат предвид "редове код", не линии. Става дума за редовете на текста на кода. :)

Анонимен каза...

Курсове няма много (този за начинаещи в ТУ-София имаше голяма посещаемост), но общност като цяло има. Като пример linux-bulgaria.org - или LUG-bg (linux users group).

Аз като почнах отидох до един познат който ми помогна да си сложа линукс ... оттам поемаш сам. Като имаш проблем се мъчиш сам да го решиш или да откриеш симптомите и да питаш гугол, при провал или спешност търсиш познат занимавал се с проблема.

Анонимен каза...

Аз лично не съм привърженик на подобен тип курсове. Струват ми се неефективни и скъпи в сравнение с това, което човек може да постигне с повечко желание - книги, туториали, форуми... Имам една книга за Linux от която съм доста доволна и ми се струва, че е подходяща и за начинаещи, и за напреднали. Но е немска и не мисля, че я има в България, така че и аз не знам какво да ти препоръчам.

Това, което исках да ти кажа обаче е, че няма от какво да те е страх - не е казано че трябва да мигрираш внезапно и изцяло (аз лично имам двойно гражданство :)). Намери някой да ти помогне с инсталацията, да ти покаже това онова и после действай с т.нар. "маймунски подход" :) Докато можеш да рестартираш в Windows и да почувстваш отново, че имаш (илюзорен) контрол, кво ти пука. Така или иначе Windows вероятно ще продължи да ти е необходим. Колкото и да е жалко, Linux плува сред кофти акули и все още има елементарни проблеми с неща, които в света на Бил се подразбират. За някои графични карти например с години не излизат драйвери за Linux, които да позволяват да използваш устройството с пълен потенциал. А моята TV-карта пък и до днес не съм успяла да я подкарам. Какво ли не пробвах, къде ли не питах. Така че в момента съм на принципа Windows за удоволствия (разбирай мултимедия, игри), Linux за работа и други по-сериозни занимания.

Пожелавам ти успех. Достатъчно съм чела от теб за да кажа: сигурна съм, че няма да ти се опре.

Поздрави

Unknown каза...

@turin @RighteousBabe

И това имах предвид - че не можеш сам ако не си ИТ открехнат. Трябва ти някой познат, готов да жертва малко време.

@turin
За кода благодаря, механично го преведох като редове.

@RighteousBabe
И аз тъй смятам - с две ОС. Да се надявам, че ще се окажа достойна за отправеното ми нагло похвалване ;-)

Анонимен каза...

Освен учебника от
http://linux-bulgaria.org/public/guide.html

добавям и още един линк :
http://freebsd-bg.org/docs.html#TRARTICLES

От опита ми с линукс и freebsd оставам с впечатление че там има дори много повече софтуер който не ми трябва и няма как да разкарам защото е много тясно интегриран с какво ли не(най-често няма как и да разбереш с какво точно), просто това общо взето не пречи... В една система където има добър контрол броя на инсталираните програми не е проблем, а пък и няма възможност както е в windows да бъдат пуснати погрешка или самоволно (почти няма).

Svetlin

Unknown каза...

@Anonimous

Благодаря за линковете :)
А би ли ми помогнал да инсталирам някоя по-лесна дистрибуция, подходяща за начинаещ, който не е ИТ профи?