неделя, 22 април 2007 г.

Френските избори


Очаквах подобен резултат на първия тур, но все пък ми е някак тъпо. Искам да съм честна - тъпо ми е от чисто феминистична гледна точка. Искаше ми се поне разликата да не е толкова голяма - около 4% в полза на Саркози.

Според мен това е знак, че резултатът от балотажа е ясен - Саркози е бъдещият френски президент. Част от гласовете за Байру ще отидат за Саркози, може да не са много, но за Роаял няма да отиде ни глас. За хората на Льо Пен не знам, но съм сигурна, че по-скоро някои - не много, биха гласували за Саркози, но не за Роаял.

Роаял няма никакъв плаващ или друг електорат, който да дръпне, още повече като се има доста високата избирателна активност - 86% по предварителни данни. Размествания може да има между гласувалите за Байру и Льо Пен, но те в никакъв случай не биха били в нейна полза.

Логично погледнато, добре е, че Саркози ще е президент. Той има ясна визия и конкретни консистентни идеи за управлението. Докато Роаял, общо взето, в предизборната кампания не показа какво смята да прави, ако стане президент.

Тъй че логиката у мен тържествува. Но феминизмът у мен - все пак съм жена - е опечален. Е, поне съм обективна - логиката е по-важна от феминизма. Тъй че Саркози президент е по-добре и за Франция, и за Европа.

Обаче пък - тук пак минавам на тясно феминистична гледна точка - мисля, че шансовете на Хилари са много по-големи от тези на Барак Обама. Републиканците не ги слагам в сметката - обзалагам се отсега, че губят отвсякъде. И шансовете на Хилари - пак се връщам към логиката - не са защото е жена, а защото е с по-голям политически опит и защото има ясна визия и прагматична програма. Освен това има многократно по-голямо финансиране от Обама. Което освен предимство в конкретната организация и реализация на предизборната кампания, означава и че има по-голяма подкрепа на елита, в частност на бизнеселита.

Ех, искаше ми се в Европа да има още една жена начело след Ангела Меркел. Но какво да се прави - Роаял не може да стъпи и на малкия й пръст. Меркел се оказа - не само за мен, а и за сюрията суперкомпетентни анализатори - голяма позитивна изненада. Чакам я сега какво ще направи при германското председателство на ЕС и очаквам да направи немалко.

Няма коментари: