понеделник, 3 септември 2007 г.

Смешен плач


Не по Ботев, а по Йовко ;-)

От 2-3 дена ме ядосва поредната медийна тъпотия, но толкова ме ядосваше, че се възпирах да пиша за нея (защото в подобни случаи съм склонна да хабя много интелектуален труд за аналитичното й и сериозно "разбиване", което просто не си струва, тъй като who cares?). Обаче се вдъхнових от злобното клъвване на Йовко:

"...Няколко дни вече конвенционалните медии надават вопли по темата защо подрастващите не знаели кой е Дарвин, но пък всички били наясно с детайлите от битието на Азис. Темата никак не си заслужава вниманието (както повечето теми, които разтърсват емоционалното равновесие на конвенционалните медии), но се дразня на куртоазната изненада с някаква такава, чак розовееща като бебешко дупе невинност..."

Сетих се как гледах преди години едно гарванче, което намерих паднало от гнездото си. Кръстих го Чок. Живя два-три месеца вкъщи, докато не порасна и започна да лети самостоятелно, тогава си тръгна. Убедих се, че гарванът е изключително интелигентно същество. С Чок имахме определени несъгласия по сериозни въпроси. Например той не беше съгласен да му чистя перата с мокра кърпичка, а според мен трябваше, тъй като се оплескваше до ушите с кашичките, които му правех, и докато го чистех, той ми се караше, кълвеше ме и се опитваше да се измъкне от ръката ми. Когато беше в мило настроение пък, кацаше на рамото ми и започваше да ме пощи по главата.

Друга сериозна точка на разногласие беше Хамчо - рижавият хамстер, който обитаваше стаичката, където гледах Чок. Казвам "стаичката", защото гнилият ми либерализъм тогава бе стигнал дотам, че бях оставила клетката му отворена и той влизаше в нея само за да си вземе манджата. Не да я изяде, а да я напъха в огромните си хамстерски бузи и да я занесе някъде из тайните си леговища в стаята, където после да я яде на спокойствие.

Когато дойде, Чок много хареса Хамчо, защото лъскавите му очички като черни мъниста върху рижото кожухче просто плачеха да бъдат изкълвани. Гарванчето бе способно да стои сума време неподвижно върху шкафа или корниза, дебнейки Хамчо да излезе на достатъчно открито пространство, където да получи своето. Но като всеки дребен гризач, рижият имаше невероятен усет за заплахата от грабливите птици, макар да бе лишен от интелекта им, и стратегическото надлъгване винаги протичаше по една и съща схема:

Рано или късно Хамчо, забравил за Врага, се оказваше някъде в центъра на стаята, далеч от прикритието на мебели, нишички и подобни, Чок връхлиташе връз него като самата Съдба, жертвата като светкавица се шмугваше под шкафа/зад гардероба/под леглото и най-многото, което Чок понякога успяваше да постигне, бе да клъвне тлъстичкото хамчово задниче. Което си е много гадно - знаех го по себе си, нали Чок ме кълвеше като се карахме и всяко клъвване си беше бая болезнено ущипване. А щом мен ме болеше, представям си какво му е било на Хамчо. Но от друга страна, според мен именно това го държеше постоянно нащрек и така опазваше живота му. Дарвинова борба за оцеляване ;-)

Та казвам, че Йовко хубаво ущипа медийния задник, а в поста му най ме изкефи това, че Дарвин бил ядро на ОС. Не го знаех. И поради всичко туй се вдъхнових да забия и моя клюн в същия задник:

Освен всичко останало пойнтът на медиите е базисно погрешен. Защото те механично възпроизвеждат казаното от авторите не изследването без капка опит за собствен анализ на данните.

Не е важното единствено какво точно знаят младите хора, а как /могат да/ използват това, което знаят.

Огромна част от европейците знаят учудващо малко според нашата представа за обща култура. Например когато преди 10 години сестра ми замина да учи в Англия, бе шокирана, че на служителят, който я интервюирал на влизането, я питал какво е това "етнографски". В анкетата й пишеше, че работи етнографския музей и човекът явно хабер си нямал какво е това. Тия дни пък медиите цитираеха изследване, според което 11% от гражданите на ЕС не знаят, че България и Румъния са членки на ЕС. Да не говорим, че ИТ познанията и уменията на средния европеец са далеч след нашите. Мога да продължа с огромно
количество примери на подобна според нас - въпиюща - неграмотност, но не това е проблемът.

Разликата ни с ЕС обаче е в това, че тази "слабообразованост" на голямата част от хората е съпроводена с напълно прилична професионална и социална квалификация. За какво му е на системния администратор, дребния търговец, чиновника, работника в завод, продавача в бензостанцията, супермаркета, магазина - за какво му е по дяволите? - да знае кой е Дарвин или какво е число на квадрат, за да си върши добре работата?!

Както не му пречи да си я върши например това, че знае практически всичко за житието-битието на Виктория "Пош" Бекъм и мъж й Дейвид, за които пресата го осведомява редовно. А двойката Бекъм са медицински идиоти ("идиотия" се нарича най-дълбоката степен на умствена изостаналост), сравнени с Азис*, макар той да няма средно образование.

И най-елитарните критици на чалгата и риалитишоуманията признаха например, че във ВИП Брадър Васко е превъзхождал като поведение и изява всички останали вип-ове и вип-ки. Да не говоря за това, че е необразованото костинбродско ромче е един от двамата най-успешни мениджъри в бг попмузиката (другият е Митко Пайнера). И съвсем да не засягам таланта му като певец, музикант и шоумен. Хайде, друг път повече за Васко...

Да се върна на пойнта - общата култура на средния европеец не е по-добра от нашата. Медиите се разквичаха за нещо, което освен че е невярно, е и без социално значение; пропускайки да си зададат въпроса къде е съществената разлика между образованието в ЕС и в БГ - като система и като краен продукт.

Аз имам идея за отговор, ама вече ме домързя, пък и си имам работа за вършене. За Чок и Хамчо ми бе по-интересно да пиша. Може би защото го обичах наравно с Чок. А пък от конвенционалните медии ми се повръща.

------------------
* Не съм чалга фен и не ми харесват песните на Азис. Но това няма никакво отношение към оценката ми за двете явления

9 коментара:

Bruce Wayne каза...

васко не е толкова мениджър, по-скоро е самосъздала се буря в чаша с вода.

умен е, защото от години успешно манипулира чавките като Слави и Венета да му правят безплатна реклама в праймтайма, а като му се изпречиха на пътя (венета)... не намери смелост да им се противопостави

zlatkata каза...

и мен баш ме брига за Васко цигането,въпреки че ми харесва начина по който пее и начина по който се рекламира.само е малко кофти че наистина ни оглупява нацията...

Анонимен каза...

Коментари при мен

http://nabludatel.blogspot.com/2007/09/blog-post_03.html

"Родените в свобода могат да кажат много на родените в робство" - коментар под статия в "Дневник", която съобщава, че младите затъпяват все повече и повече.

Опитваме ли се да разберем младежите и да им обясним къде и защо бъркат или просто заставаме на пътя им защото ни е срам да признаем своите грешки, довели до техните проблеми?

Прочети целия текст тук
http://nabludatel.blogspot.com/2007/09/blog-post_03.html

Анонимен каза...

aveto: 1)nevena, towa za chok i hamcho... e kato klasicheski obrazec po literaturni umenia!;-)
tokkowa e hubavo!
2)dvoikata bekam, ... amerikancite gi tarpiat zastoto sa "evropeici"... i to ot klasicheksa anglia... (nali anglichani biaha?)....( te kritikuvat svoite "zvesdi", no bekmam sa "sinia" krav;-)
3)da, no sasto taka kapitalstciehksite darsavi, koito ti v chastnsot narichash "razviti" imat interes da ne davat bezplatno obrasobvanie na masite... za dase palsat po kolezi, i sasto taka za d ama kakvo das e pishe po spisania
v usa za holocaust ne se znaheseh koi zane kolko(masovo) do spiska na shindler...ottma trgana edva li ne modno techenie na "sachustvstvena valna"
darvin- sasto- teprava go repodavat v uchilsitata, no imat raznoglasia s tsarvata po tosi vapros..
as ne viaravm na darvin, de. no mislai che mi e pomognalo vav formirane na mosaka. vapreki che na praktika amerikancite sa ,mngo poshvatlivi, na um- po bavni- no prakticheksi se spravait idealno s dosta nesta- ddokato namen mi e nuzno inetelktualno obaisnenie.
(narpimer kato ucheh kak da pravia rentgenovi snimki- nauchih kup nenusna informacia, koaito drugite vaobste ne gi netersuvashe, no te biha po- barsi v snimkite- ot druga strana, as sam po- dobra kato tsailo. samo da nablegan na psolednoto zastoto spored men na osnovnoto obuchenie e iskluchitelno vasno i TSENNO!)

Bla каза...

След 100 години журналистите ще роптаят как може децата да не знаят кой е Китаеца, а да са запознати с интимния живот на първата клонирана марсианска бактерия. Де-еволюция навсегда! :D

Анонимен каза...

Наистина не виждам защо децата трябва да познават Дарвин и учението му, след като това учение отдавна е доказало несъстоятелността си. Не виждам също защо така и в тези вече 19 години не се направи нищо по-сериозно за духовното възпитание на децата. Гледаш по разни телевизии, предавания на екстрасенси, врачки, баячки и "черно-бели" магьосници. Освен с едно-две изключения, никой не ни учи на християнски морал и ценности, сигурна съм, че едно 80% от хората, та дори и по-възрастните, не знаят какъв е всъщност смисъла на жертвата на Христос и защо точно е бил разпънат той на Кръста. Имам приятели, които отдавна се изнесоха в "онзи", другия свят. Имам и впечатления от възпитанието на децата им. Църквите там са много силни и това, че хората /дори и по задължение/ поне в неделя задължително отиват на църква, допринася много да различават "добро" и "зло", да имат страх от "злото" и да стават по-добри. По-добрият човек е по-склонен и да придобива познания, да се обучава, да напредва. Какво искаме от една затъпяла нация, затъпяла до голяма степен и от тъпото възпитание, което децата получават от точно това поколение родители и баби, които бяха атеистично обработвани в продължение на 50 години? Та и досега! Какви "ценности", щом родителите говорят в къщи само за далавера, кинти и материален просперитет? Какви "ценности", щом народът ни се юрка като ненормален след всеки пореден популист-политик, който го залъгва с празни приказки за велика "българщина" и насъсква към расизъм, но, ако ги попиташ защо от над 1300 години тази "велика" България повечето време е била под робство, не могат да отговорят! Дълга тема, Вени, не се ядосвай! Важното е, че има поне 5% мислещи в България. :)))

Обич от Добрата!

Анонимен каза...

Аз обаче много, ама много се интересувам защо толкова малко хора изказват ясно и недвусмислено на висок глас мнението си за големите медии?
И на мене ми се гади от тях, ма наистина ми се гади, как ги търпят хората, Вени?
SY, Victor ot bezmonitor.com
Ааа, за задниците на Хамчо и Азиса е трепач, хихихи...

Unknown каза...

кирилизация на анонимен, т.е. братовчедка ми от САЩ Авето, защото според мен е съществен коаментар:

авето:

1)Невена, това за Чок и Хамчо... е като класически образец по литературни умения!;-)
токкова е хубаво!

2)двойката Bekam, ... американците ги търпят защото са "европейци"... и то от класическа Англия... (нали англичани бяха?)....( те критикуват своите "звезди", но Бекам са "синя" кръв ;-)

3)да, но също така капиталистическите държави, които ти в частност наричаш "развити", имат интерес да не дават безплатно образование на масите... за да се палсат по колежи, и също така за да има какво да се пише по списания

в САЩ за Холокоста не се знаеше кой знае колко (масово) до "Списъка на Шиндлер"... Оттам тръгна едва ли не модно течение на "съчуствствена вълна"

Дарвин - също - тепърва го преподават в училищата, но имат разногласия с църквата по този въпрос...

Аз не вярвам на Дарвин, де. Но мисля, че ми е помогнало във формиране на мозъка. Въпреки че на практика американците са много похватливи, на ум - по-бавни, но практически се справят идеално с доста неща - докато на мен ми е нужно инетелектуално обяснение.

(Например като учех как да правя рентгенови снимки - научих куп ненужна информация, която другите въобще не ги интересуваше, но те бяха по-бързи в снимките - от друга страна, аз съм по-добра като цяло.

Само да наблегна на последното, защото според мен на основното обучение е изключително важно и ЦЕННО!)

Unknown каза...

Изказват го, Викторе, но няма къде публично. Няма медиа, която да публикува какво мислят читателите и зрителите за нея.