петък, 6 октомври 2006 г.

Как да гласуваме против?


Избори
Случи ми се няколко пъти във форуми да обсъждам темата как на идещите президентски избори да гласуваме против статуквото. Въпросът е комплициран, тъй като е очевидно, че Първанов ще бъде преизбран (и опонентите му не се съмняват в това), но е е ясно дали на първи тур, или на балотаж. Имаше различни мнения:

- да се гласува за Волен Сидеров, тъй като "Атака" е антисистемна партия, сиреч против статуквото
- да се гласува за Неделчо Беронов, тъй като официално заяви, че е за промяна на статуквото
- да се гласува със зачертана бюлетина - знак, че си против всички

Според мен първите два варианта не са гласуване против статуквото, тъй като и "Атака" и всякаквите десни много удобно са вписани в политическото статукво и прекрасно го обслужват. Третият на пръв поглед е "против", обаче де факто работи за него, тъй като повишава броя на гласуващите, което увеличава възможността на Първанов да спечели на първи тур. Най-логичен ми изглежда следният вариант:

На първи тур не се гласува. Ако негласуващите са повече от 50% от общия брой на избирателите, то Първанов отива на балотаж, дори да е получил над 50% от гласувалите. Това ще е шамар за цялата политическа класа, който ще се чуе и в ЕС и ще разклати легитимността й. Какво ще произлезе от това - не е ясно, но теоретично има възможност да се стигне до предсрочни избори и радикално обновяване на политическия елит. Не съм оптимист, че това ще стане, но все пак е възможно. За евентуалния втори тур сред хората с нагласа "против статуквото" във форумите имаше единомислие - гласува се за опонента на Първанов, който и да е той.

Интересно ми е как ще гласуват десните, ако на балотаж отидат Първанов и Сидеров. Във Франция социалистите бяха в подобна ситуация - когато се конкурираха Ширак и Льо Пен - и призоваха "гласувайте за мошеника, а не за фашиста", което силно мобилизира електората. Тук не ми се вярва Иван Костов, Петър Стоянов и останалия десен дребосък да се осмели да изрече това. А пък десният избирател съвсем ще се ошашави и според мен никой социолог не може да прогнозира как ще се разпредели вотът му.

3 коментара:

dzver каза...

Като един общо взето тъмно син избирател, аз си пиша във форум за политика с хора със сходни възгледи.

Останал съм с впечатлението, че една сериозна част от тъмно сините избиратели ще предпочетат мошеника пред фашиста (примерно 20%), а останалите няма да гласуват.

Това е много хипотетично, понеже хората с мнение са мързеливи. Бедните, тъпите и жителите на малките градове и селата ще изберат отново президент.

Unknown каза...

Според мен всички изброени дотук методи за гласуване против статуквото са абсолютно непохватни.

Какъв, според мен, е реалният начин да се гласува против него. Ако гласувате със задраскана бюлетина просто ще Ви броят за още един от "неграмотниците, които не могат дори да си попълнят бюлетината", тъй като гласът Ви влиза в графата "Невалидни". Ако пък не отидете да гласувате никой не Ви бръсне за слива, а Барозо ще се почеше по тила като разбере, че на Президентски избори в България са гласували по-малко от 50% от хората.

Единственият начин да гласувате РЕАЛНО срещу статуквото е да гласувате с ПРАЗНА бюлетина. Глупавите ни организатори на избори (разбирай народни представители, политици и пр.) така и не се сетиха, че на бюлетините трябва да присъства опцията "НИКОЙ ОТ ИЗБРОЕНИТЕ". Това е един от реалните избори и тъй като липсва на самата бюлетина, алтернативата е да се гласува с празна бюлетина. Ако мнозинството от хората гласуват по този начин изборите ще трябва да се проведат наново, а партиите няма да имат друг избор, освен да предоставят нов избор на електората - след като последният очевидно е бил отхвърлен.

И в заключение ще кажа само едно: негласуването НЕ Е гражданска позиция, а проява на обикновен МЪРЗЕЛ. Ако не сте доволни от кандидатите гласувайте с ПРАЗНА бюлетина!

Аз лично все още не съм направил своя избор, но се колебая между празната бюлетина и Първанов.

Анонимен каза...

С празен плик ли имаш предвид? Той също минава в "невалидни".
Се е имАло да нема, ама такова чудо не е имАло...