понеделник, 10 ноември 2008 г.

Защо не бива да се изхвърля разделно


Бях поддръжник не само пасивно - аз да си изхвърлям боклука разделно - но и агитирах мои съседи и мои приятели. И го разделях съвестно, за да го хвърля всеки в съответната кофа, до вечерта, когато видях как една боклуджийска кола изсипва наедно всичките три кофи - тоест трите вида боклук, които се предполага, че съвестните граждани разделяме. Толкова се възмутих, та се разкрещях и хората от колата ми казаха - "ама това с разделянето е експериментално, хората да свикнат да разделят". Поинтересувах се и се оказа, че е така - боклукът от разделните кофи наистина се събира в едно. Аз може да разделям, но те ме лъжат - което в случая е особено обидно.

Оттогава всичко хвърлям накуп и ще го хвърлям дълго накуп, без значение Бойко Борисов или друг светия ми обещае прекрасни неща за разделянето. Трудно ще повярвам. Защото виждам една гола далавера, реализирана на гърба на наивници като мен - трите вида кофи що ги направиха като всичко в едно го слагали? Кой взе парите за измисленото разделяне?! Повтарям - скандално е, че близо две години се симулира разделно събиране чрез отделни кофи, а не е имало и най-малко основание за това. Къде, в кои джобове отидоха парите за симулирането на разделно събиране?!

Докато не видя отговори, не само аз ще хвърлям всичко накуп, а и ще убеждавам моите приятели и познати да правят същото. Боклукът, който ни управлява, заслужава само това - боклук накуп!

10 коментара:

PeterStJ каза...

Ама то това е отдавна и е явно; разликата във Варна е, че едната фирма обслужва "общия" контейнер, а другата обслужва "цветните общи контейнери" и за малко прелест от време на време забравят да минат и се натрува в "несъществуващия контейнер" а.к.а паркинга.
Още лятото заснех как възрастен ром от "чистотата" минава по центъра с една кофа с търкалца, отключва мини-разделителните контейнерчета монтирани навсякъде по центъра и изсипва съдържанието на всичките три кутии в тази голяма кофа и после си я търкаля към страничните улички, където най-вероятно не прави разбор на отпадъците и не ги транспортира отделно:)
Такава ни е страната, аз за това събирам хартиите в къщи и ги давам на клошари, които явно по-съвестно си вършат работата от държавата. Проблем са ми обаче стъклариите и пластмасите, за пластмасите пък еле ако имаше някой да обясни кои стават за рециклиране и кои не....

wakeop каза...

Е то отдавна се знае, че събират накуп и във фабриката така или иначе разделят боклука отново... или мислиш, че жълтите контейнери, в които се събира хартия, метали и пластмаса заедно имат някаква друга функция, освен възпитателна?

И все пак едно е да отделяш тези 4 неща (като прибавим и стъклото, което си има отделен контейнер при нас), друго е каките на поточната линия да се ровят в хранителни отпадъци и тези от тоалетната.

Тъкмо започнахме да се цивилизоваме малко и ти агитираш "назад към селянията" :)) Ще започнат да ги извозват и отделно боклуците, когато им стане икономически изгодно - т.е. когато каките на поточната линия започнат да искат много кинти или няма желаещи за тази работа.

А през това време и селянията в чисто новичкия блок, където е офиса ни, може да се научи, че използвани дамски превръзки не се мятат през балкона. За разделно събиране на боклик им е още рано... еволюционно не са израстнали.

voxy каза...

вярно че се изсипват заедно, но вече разделени, после на сметището на хората които това им е работата им е много по-лесно да ги разделят. Отделно то така или иначе всяка кофа трябва да се проверява, нали не вярваш че всеки изхвърля точно каквото трябва в тях

mapto каза...

е, чак пък "не бива"..., поздравления за веселото заглавие :D

Анонимен каза...

Преди време в vestnik.bg имаше материал за едни от депата, където се обработват разделно събраните отпадъци. Тъй като така или иначе, дари когато има трети контейнер за хартия, се налага допълнително разделяне на метал от пластмаса, на различните метали и пластмаси, на фирмите все още им е по-ефтино да извозват всичко на едно и да ползват Мануел да разделя боклуците. Иначе има машини за това, но са доста по-скъпи от трудоустрояването на няколко лелки.

Анонимен каза...

Винаги ми е било най-интересно как разделят после натрошените стъкла, изхвърлени от съвестните граждани във високите зелени кофи, където те падат с весел трясък. А и все пак хранителните отпадъци и тези от тоалетната хората най-често ги изхвърлят в завързани найлонови торби, докато в кофите със стъклата има само стъкла, дори не и цели стъклени предмети. Каквото и да е обяснението на тая мистерия обаче, и на мен ми изглежда доста нездраво, меко казано, да ме карат да разделям с "възпитателна" цел. Точно тия измислячи на закони и наредби и функционери не мисля, че могат да си позволяват да възпитават който и да било.

Unknown каза...

Радикална съм несъбирането отдселно заради лъжата. Интелигентната, подкрепена с доста пари и промотирана от казионните медии ЛЪЖА. ЕИмам предвид пропагандната кампания за цветните кофи - заощото съм се научила зад всяка кампания да виждам "едни пари", дето "едни хора" трябва да ги вземат.

Аз, както като цяло таргетът на кампанията е далеч от малоумието и мисля, че можеше коректно да се каже истината, а именно - "това още не е разделно събиране, но е важна стъпка към него по следните причини.... ".

Мисля, че не само аз и други подобни на мен биха приели с разбиране това и щяхме дае продължаваме да разделяме отпадъците според вида на кофите. Но убийственото именно за тоя таргет - очевидно високообразован, висококвалифициран, с висок личе3н доход и високо ниво на потрпебление - е да го излъжеш. И то грубо. Поради тази причина смятам, че с лъжите около рамзделното събиране на софийския боклук се нантесоха дългосрочни вреди - а именно тежко наранено бе доверието именно на най-мотивираните граждани.

Разбира се, не очаквам светиня му Б.Б. да снизходи до такваз дреболия. Но ако го направи, обещавам, че ще започвам седем дена поред всеки пост в блога с думитеи "Бойко Борисов си свърши перфектно работата." и ще давам линк към това, което е направил.

Вени съм, но има някакъв проблем с акаунта

Анонимен каза...

вени, бъркаш яко:http://www.idealist.bg/blog/?p=717

Unknown каза...

Не бъркам - видях с очите си как изсипаха трите разноцветни кофи в един камион и заради скандала, който вдигнах със заплахи, записване номер на камиона и прочие ефекти, ми обясниха подробно, че "събирането е главно с цел възпитание, гражданите да свикват". После открих, че и други мои приятели имат същия опит.

А за линка благодаря, статията е интересна :-) Обаче в нея се казва същото:

"в София най-честият отговор на въпроса “Защо не събирате разделно?” е “Ми те нали после събират всичко на едно място”."

Много трудно е да прескоча обидата и недоверието... И не мисля, че само аз съм с такива чувства.

06:38

Андрей Куртенков каза...

Още през 1998-ма бях получил една покана от някаква немска организация за семинар за разделното събиране на отпадъци (в Благоевград щеше да бъде) и аз учтиво им отговорих, че у нас тази работа се върши от определени социални групи при много по-добро качество отколкото машините го правят в Западна Европа. И днес ситуацията не се е променила. Разделното събиране ва отпадъците (във вида, в който го има) е просто за да спазим съответните "евронормативи" - друга логика то няма. Фирмите, които, грубо казано, продават опаковани продукти, така или иначе трябва да си плащат за опаковките, и им излиза по-евтино да имитират разделно събиране, отколкото просто да си плащат за обработката на опкавките. Което пък ми дава повод да ви обърна внимание, че разделното събиране е само за опаковки - това почти никой не го знае. Т.е. - "хартия" при разделното събиране не включва старите вестници или рекламни материали, да речем - то се отнася само за хартиени опаковки.
С този проблем е свързан и един друг, който тепърва ще се разраства - проблемът с преработката на старите елуреди - там вносители и производители също си плащат за оползвотворямането, а и идеята е такава, че, като си предадеш стария телевизор или хладилник и ти би трябвало да вземещ някой лев - но и тям нещата са повече про форма. Изобщо - всичко, което се прави по проблема с отпадъците е решаване на въпросите "на парче", а не по принцип - и с това твърдение едва ли изненадвам някого.