събота, 24 март 2007 г.
Гюро Михайлов - лошо ли е?
Ангел Грънчаров ме нарече "Гюро Михайлов в блогосферата". Но вероятно не знае кой е и какво е направил Гюро Михайлов. За грънчаровци обяснявам:
Безсмъртният часови 125 години без смяна
Съвсем тихо, без да бъде разгласена, почти забравена от обществото се задава годишнината от един войнишки подвиг, който българинът вече век и четвърт (1880-2005) помни и споменава. В паметта на българското племе това събитие се е съхранило оголено, лишено от подробности, то е станало нарицателно за мъжество, безстрашие и вярност към отечеството. Оспорван и възвеличаван, младият редник от Първа пловдивска пехотна дружина Гюро Михайлов е изрязан в съзнанието на поколенията до днес като образ на непоколебимия, неустрашим, несломим воин, поставил дълга и честта по-високо от живота. Мъжете от тези поколения неведнъж през миналия век е трябвало да се премерят с него и неведнъж са се доближавали по мъжество и саможертва.
Много от думите, които вече век и четвърт се употребяват за него, младият воин може би не е и знаел. Но той е знаел как трябва да постъпва един българин, един войник, един мъж. Тези правила са му били преподадени в онова жестоко време в неговия дом, в неговата част. Той е раснал в години на велики събития, в бунтовното Средногорие, много от неговите командири са били априлци и опълченци патриотизма и саможертвата е вдишвал заедно с въздуха и добре е знаел цената на свободата. Той е бил готов за пламъците и за своя геройски час.
През цялото това столетие и четвърт подвигът му е бил оспорван и защо да го крием подиграван от лицемери и консуматори, от пресметливи и самодоволни глупаци. Тези хора са също наши сънародници. Безкористната, честна и безплатна жертва открай време е заплашвала самочувствието на онези, чиито ценности не включват високите добродетели на родолюбието. Такива хора е имало във всички епохи, днес те също ни заобикалят. Саможертвата на онзи млад, неопитен, но следващ своя дълг юнак, кой знае защо и днес ги засяга, та се чувстват длъжни да засвидетелстват своя присмех. А истината е проста: епичният му жест отрича техните практични правила, обезсмисля дребните им цели, смалява важните им пози. И верни на своята природа, и до днес бръщолевят нещо за това, дали е имало смисъл и дали е имало полза. (Да припомним, че тъй унизително се обсъждаше и гибелта на петимата от Кербала!) А саможертвата сама по себе си е смисъл и не е предназначена за полза, а за пример. Истинският войник разпознава дълга си по-добре от всеки друг. И величието е в изпълнението на дълга, а не в коментара към това.
Но така е в цялата човешка история. Едни избират пламъците като клада, на която да заявят своята истина. За други приложението на огъня е само да си приготвят вечеря.
Войничето от село Розовец, новобранецът с три месеца служба още в първия си караул влиза в именника на големите български мъже. Неговият подвиг отключва лавината от геройски дела, които неговите приемници ще извършат във войните за национално обединение. Не е случайно, че в края на последната, поручик Стратия Мазгалов и неговите войници ще изгорят в огъня на вражеските огнепръскачки в галериите под Скалистата височина при Добро поле..
Никой подвиг не остава без следа.
Дори ако следата е пламък...
Нощта на подвига
24 декември 1880 г. Часът беше около 10 и 30 минути през нощта. Току-що бях заспал и ме събудиха виковете “янгън вар” (пожар има) на сакаджиите (продавачите на вода), които тичаха по улиците с натоварени с пълни мехове с вода коне...
...Облякох се набързо, излязох на улицата и се отправих в същата посока. Гореше зданието на Щаба на милицията, намиращо се близо до конака...
Пристигнах на мястото на пожара. Цялото триетажно паянтово здание беше в пламъци. Грамадни огнени езици се подаваха от всички негови прозорци.
Градската пожарна команда бе пристигнала с една само ръчна помпа, но като видя, че е немислимо да се бори с това първобитно пожарогасително средство, ограничи се да пръска намиращото се от другата страна на улицата двуетажно здание, което беше почнало да пуши от силното нагряване.
Към 11 часа и 30 минути преди полунощ цялото горящо здание рухна. Узна се още тогава, че от намиращите се в него войници само двама могли да се спасят, като скочили на улицата от третия етаж, а останалите пет-шест человека загинали.
На следующия ден се назначи комисия със задача да изрови труповете им. В състава є влизах и аз, макар да служех тогава в Учебния батальон, когато другите членове на комисията, както и загиналите войници, бяха от 1-ва пловдивска дружина.
Първата работа на комисията бе да разпита хвърлилите се от третия етаж двама войници, които се намираха на лечение в Областната болница “Св. Пантелеймон”...
Били постоянни вестовои за ординарческа служба в Щаба на милицията. Във фаталната нощ спали в отредената за тях стая на третия етаж, на северната страна на зданието. По едно време усетили силен пушек, който почнал да ги задушава. Те веднага станали, излезли вън от стаята и видели, че стълбището, което води за втория етаж, е в пламъци. Тогава се спуснали да търсят място, за да се хвърлят долу, и попаднали в стаята, гдето бил паричният ковчег заедно с часовия Гюро Михайлов до него. Те му казали, че цялото здание гори, и го поканили да се спасява, като се спусне от прозореца на улицата заедно с тях.
Гюро Михайлов отговорил, че без разводящия не може да напусне поста си. Те му съобщили, че разводящият не може да дойде, защото стълбището и цялото здание са в пламъци, а може би и той сам да е вече загинал, но Гюро пак повторил, че без разводящия не може да напусне поста си. След тоя отговор, предполагайки, че пред явната смърт, която го застрашава, Гюро ще да се е умопобъркал, поискали насила да го вземат и спуснат през прозореца на улицата, но той насочил пушката си срещу тях и не ги допуснал да се доближат. При тая негова упоритост те го изоставили и се спуснали един след друг на улицата.
Разкопките за издирването на труповете на загиналите започнаха на 28 декември, когато огънят бе съвършено изгаснал. Най-напред се начена с разчистването на мястото, над което се намираше стаята с паричния ковчег. След непродължителна работа той бе открит, а до него трупът на Гюро Михайлов заедно с железните части на пушката му: обстоятелство, което свидетелстваше, че не се е отделил нито на крачка от ковчега и е умрял като герой мъченик на поста си.
На 30 януари петте трупа бяха погребани в градските гробища с военни почести от цялата 1-ва дружина и при присъствието на множество граждани.
Младите офицери в гарнизона събраха помежду си известна сума и дадоха едно представление в театър “Люксембург” в града, с която сума издигнаха на гроба един циментов блок, на който бяха написани техните имена. При освещаването на тоя блок казах няколко думи за значението на подвига на Гюро и за примера и назиданието за поколенията как трябва да се служи на родината.
Гюро Михайлов беше от пловдивските села на възраст около 21 години. Постъпил като новобранец в 1-ва пловдивска дружина заедно с другите новобранци на 15 септември 1880 г. На 24 декември бил назначен за първи път в караул. Значи служил всичко 3 месеца и 9 дни. Той не е давал клетва за вярна и предана служба, защото такава не съществуваше в милицията. Румелия бе автономна област, но подвластна на султана, и тоя последният се смяташе за върховен началник на нейните въоръжени сили. Следователно войниците трябваше да се кълнат за вярност и преданост на султана, а в милицията нямаше да се намери нито един българин офицер или войник, който да вдигне ръка и се закълне за вярна и предана служба на цариградския кръволок червения султан Абдул Хамид II.
Мисля, че някой ме нарича "Гюро Михайлов", е гордост за мен.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
4 коментара:
ами ако питаш дали е хубаво да си гюро михайлов, аз ще ти кажа, че е глупаво. с оставането си на поста гюро не е направил нищо смислено за света, какво като е жертвал себе си? и за какво се е жертвал? да направи света по-добро място? неее, за да спази устава :(
не мисля, че трябва да се идентифицираш с него
@lyd
Макар че в национален мащаб той е обект на присмех и презрение, пловдивчани доскоро бяха разделени в оценката си - едни виждаха в него символ на преданост и жертвоготовност пред отечеството, а за други беше олицетворение на фанатизъм и сляпо подчинение. Заради това разделено обществено мнение, паметникът, увековечаващ подвига на Гюро Михайлов и неговите другари, се разходи на няколко пъти по пловдивските площади, но все пак окончателно намери мястото си на един от централните площади. Мисля, че това е оценка.
Съвсем друг въпрос е защо онова лице ме нарича така - къде видя фанатизъм, къде видя сляпо подчинение? Явно не знае истинската история, не знае, че в Пловдив се издига негов паметник, та затова я написах по-подробно. Пък може и на друг да му е интересно, защото съм убедена, че от 10 души, използващи този израз, може би само един знае откъде е тръгнал. Същото е и с чардафонщината - колко знаят кой е бил и какво е правил Чардафон Велики?
Малко си знаем историята. Извън учебниците, които са плоски като дъски, друго май няма в главите ни.
Днес по ТV 7 имаше предаване за писателя Мирон Иванов.С изненада научих,че посмъртно е издаден романът му за Гюро Михаилов.
Да го прочетем, а ?
Аз уважавм Г.М.защото е дал пример за саможертва , а без нея нямаше да има България.
Kanew
Вени, ти определено не си като Гюро Михайлов.
Той е останал в историята като човек, неспособен да разсъждава логично. Вина в него не бива да се търси, по-скоро "виновни" са тези, които са го възвеличали. Става въпрос за българското офицерство - и до ден днешен сред много тези хора цари убежданието, че най-силното оръжие на българската армия е бойният вик "Ура" ... Преди 100 години е било така, сега вече не е. С други думи, българската армия е едно от последните места, където разсъдливите и способните успяват.
Ти определено нямаш нищо общо с преобладаващия тип мислене сред българските войници и офицери. И определено Гюро Михайлов не може да ти се опре. Считай сравнението, което са направили за теб, за неуспешно :)
Публикуване на коментар