вторник, 19 декември 2006 г.

Що е кадастър и има ли той почва у нас?


Един критичен поглед на Георги Ангелов за съдебната практика по Закона за устройство на територията (ЗУТ) ме боцна като с кабарче. Неговата точка 7 гласи "Липсата на пълен кадастър значително спъва както строителния процес, така и съдебното производство – не могат да се правят справки за доказателство, които често биха решили спора веднага."

Като злостен и непоправим буквояд си спомних, че през 2001 г. Световната банка ни отпусна заем по Проект „Имотна регистрация и кадастър”, финансиран по заемно споразумение No 4619-0 BUL между Световна банка и Република България, ратифицирано от Народното събрание на България на 5 юли 2001 г.

Основни бенефициенти на проект „Имотна регистрация и кадастър” са Министерство на правосъдието и Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Те изпълняват дейностите по проекта чрез своите изпълнителни агенции: Агенция по вписванията (за Министерство на правосъдието) и Агенция по кадастъра (за Министерство на регионалното развитие и благоустройството).

NB! Продължителността на проекта е 5 години. (А сега коя сме, ве?!)

Проектът на книга е приключил. А резултатът? За цялата страна нямам данни, но знам, че София кадастър няма. Знам, че пилотните и последващите (сигурно следпилотни, или стюардесни?) проекти започнаха не в големите градове, където очевидно започваше строителен бум, свързан с масивно раздвижване на имотните пазари, а по диви чукари като самоковските баири. Не знам кой колко и кому шари пачки за това София да е последна, но мога да предполагам. Знам също, че за въпросните 5 години на проекта Агенцията по кадастъра смени 5 директора, всеки от които прекарваше минимум по 1/5 от работните си дни в командировки в чужбина - да усвоява опит. Знам, че в същата Агенция отделът, който работеше със Световната банка, си направи тоалетните с мрамор. Това иди-доди разбирам го - и те са хора, зер, допикава им се. Обаче за какво им бяха джиповете и лимузините, които накупиха, след като всеки редови геодезист знае, че не си мърдат дупетата от бюрата, камо ли на терен да отидат.

Като обобщение:

1. Проектът се провали като изключим факта, че едни хора усвоиха едни пари.

2. За това цари и до днес пълно информационно затъмнение

3. Световната банка вместо да ни нашляпа по дупетата, си мълчи като щипана мома. Което е очевиден знак, че пачките, за да върви гладко проектът, не са подминавали и нейните функционери.

И всичко това течеше първо при кабинет, рекламиращ се като десен, после при друг - либерален, сега при некъв социалнолиберален. И течеше пред яко затворените очи и запушените уши на винаги правите и справедливи медии, безкомпромисните борци за истината, каквото и да им коства това. В случая по неофициална информация некои девойки са се продали буквално за жълти стотинки в сравнение с пачките, движещи се в други посоки. Ама то и да си тъп не е лесно. Дори в журналистиката.


Ей на тая цялата далавера, дето ще я плащаме ние, данъкоплатците, й се вика всеобщ консенсус :-)

1 коментар:

Анонимен каза...

Има и други подобни примери - Търговският регистър, който трябваше да тръгне сега през септември, е беше отложен - първо за януари, после за юли 2007, а най-вероятно ще тръгне към края на годината, ако въобще тръгне.

Да не говорим за летището, информационната система на митниците или НАП, информационната система на здравната каса /вече 7 години я няма никаква/.

Че има корупция - има. Но размерът й е просто невероятен. Да се вземат всички пари, а да не се свърши работа - това е просто прекалено и направо нагло.

Само едно допълнение - постингът за ЗУТ не е мой, а на Светла Костадинова.