петък, 26 ноември 2010 г.

За икономическите гафове на Костов (отговор на коментар на Svetlio /Светослав/)


В предишния си пост за икономическите постижения на Костов получих коментар от Svetlio /Светослав/, който е твърде интересен, за да му отговарям с коментар, защото поставя много, и то сериозни критични въпроси за икономическата политика на Костов - които си поставят много хора и немалко от тях си отговарят като Светльо. Като изходна позиция ще кажа, че с фактите му съм съгласна, но не и с изводите му и ще се опитам да го докажа. Тук е коментарът на Светльо, цитирам го изцяло:
Svetlio каза...

Светослав:

По принцип ми харесват вашите позиции дори, когато не съм съгласен с тях. За Костов може да се пиша наистина много. Вие сте написали добите неща - аз ще напиша мъъъъничко от лошите. Далаверите му бяха безброй /цитираният Гад Зееви вкл. една огромна измама в световен мащаб/. За първи път корупцията беше центарилизирана и превърната в държавна политика. Митниците бяха превърнатив в ЕООД-та на Костов... Чудовищна корупция за времето си. Електроника, всякаква техника всъщност, храни, цигари и т.н. се вкарваха до 95% нелегално с благословията на същия този Костов. Славчо Христов ... този да го споменавам ли изобщо?

Извинявам се за дългия пост, но понеже бях от страната на бизнеса в онова време трябва с ръка на сърцето да кажем, че всичко беше задушавано и именно за това икономическият растеж дойде точно след неговото управление.

13:48

1. Гад Зееви и АК "Балкан". Напълно съм съгласна с вас, че е огромен мошеник. Но тогава това не го знаеше не само Костов, но и никой. Каква бе алтернативната на Костов освен да продаде авиокомпанията на чужд, макар и неизвестен инвеститор?

Вариант 1:
Да я продаде на някои от представителите на така наречения тогава "национален капитал" (не знам възрастта ви, тъй че може би не помните "величия" като Илия Павлов, Емил Кюлев, Краси Стойчев и Ангел Първанов и прочие пишман "родни" капиталисти), които за 10-тина години доказаха, че освен да оглозгват до кости и най-добри предприятия, друго не умеят. Да, Гад Зееви направи същото като тях - но кой е казал, че подобни елементарни хищници се въдят само в посткомунистическа България? Той направи същото като "националния капитгал" - разпродаде де-що може, изсмука де-що-може и остави едно фалирало предприятие. Но същото със същия успех щяха да сторят "родните капиталисти". Разликата бе, че "родните"ги знаехме всички. А Гад представи разни международни препоръки (сега вече знаем - чунким международните препоръки се пишат, пардон съчиняват по-различно от нашите?) А реномирани инвеститори за скапаната ни авиокомпания не можеше и Господ да привлече.

Вариант 2:
Да се опита сам да оздрави "Балкан". Това означаваше първо да съкрати купчина персонал, които щяха да вдигат, подстрекавани от вредните синдикати, гигатнски вой; второ - продавайки огромните ненужни собствености на авиокомпанята - да предизвика още по-страховит вой от опозицията и от гнусната преса; да набута банките-кредитори на "Балкан" с нови тежки задължения, които щяха да доведат някои до фалит; четвърто и най-важно - при тогавашното българско търговско и свързаното гражданско законодателство това щеше да продължи може би до ден днешен.

Вариант 3:
Най-логичният: да фалира "Балкан". Първото възражение е това от предишния вариант - заради идиотското българско законодателство това щеше да продължи поне десетилетие. И трябва ли да обяснявам, че обществено това бе съвършено невъзможно? А авиокомпанията още през 1995 Виденов я завари в технически фалит и затова през 1996 бе включена в списъка за изолация.

2. Случаят "Кремиковци". Той бе още по-трагичен. Предприятие, създадено да живее от дотации (евтините съветска руда, въглища и газ, карани от черноморските пристанища на безумно евтини цени от БДЖ) създаваше илюзията, че то е печелившо. Дрън-дрън. В пазарни условия този гигант бе умирающ динозавър. Но по държавни решения (от всички правителства до това на Бойко) той продължаваше да бъде кредитиран къде пряко - от банките, къде индиректно - чрез изкуствено поддържаните ниски цени на газа и на превозите на БДЖ. Нали не забравяте, че това изчадие на безумни мозъци е построено далеч от находища на руда, въглища или друго гориво, както и едва ли не най-далеч от пристанища, което поне би спестило изумляващите разходи за транспорт на всичко, което му е нужно да работи?

Социалистическият монстър "Кремиковци" трябваше да бъде ликвидиран не от Бойко а 10-15 години по-рано. Но никой не посмя да предизвика 15-20 хиляди кремиковски работници, подстрекавани от едни от най-вредните лица на прехода Константин Тренчев и Кръстьо Петков (за по-младите пояснявам - лидерите на двата мощни синдиката), които само с възможността да докарат 20 хиляди работници с каски в София довеждаха до ужас всеки премиер. В този контекст е съвършено разбираемо и логично, че Костов продаде кремиковския изрод на сульо и пульо за без пари. Защото в случая многократно по-важна бе социалната цена - не правителството чрез хилядните уволнения да е отговорно в очите на обществото за безумията на комунистическата власт. А трябваше постепенно някой друг - не държавата, да намали размерите на смъртноболния динозавър до социално приемливи за фалит.Не оправдавам Вальо забравих кой (първия купувач), нито Митал младши , че се нагушиха от този процес - но го проведоха. Обаче ще наплюя пазарните фундаменталисти - за тяхната аксиома, че предприемачът/капиталистът винаги води предприятието си към изгода. Бабина ти трънкина! Приватизационният опит (не само на БГ, но и на други социалистически, както и несоциалистически държави) сочи, че нерядко капиталистът води предприятието към фалит, защото в хода към фалита може да извлече повече печалба, отколкото в опита (често невъзможен) да го оздрави. И в това междудругото се проявява великата логика на пазара, обявена от Хайек, като сила на съзидателното разрушение.

Социалистическият обор на икономически лайна трябваше да бъде изринат - и не е вина на Костов, че той не бе Херкулес да направи това сам.

За останалите въпроси на Светльо (които съшо са основателни) - по-нататък.

9 коментара:

Svetlio каза...

Благодаря за честта да получа ЦЯЛ пост :). Жалко, че нямам блог, за да понапиша нещичко и там :).
Сега ако трябва да пиша сериозно, не знам откъде да започна. Не искам да свеждам цялата политика на Костов до една "сделка", но понеже стана дума, нали ще се съглсите, че "Балкан" не беше продаден, а ПОДЕЛЕН. Както и повечето други „приватизации”. Особено в провинцията нещата лъснаха много ясно и това беше една от причината за загуба на доверие на Костов. Извинения от рода на „ами той нямаше какво друго да направи” може да ги ползваме и за любимия ни Бойко – безпрецедентна световна криза – какво друго да направи човека.
Другият МИ проблем :) е в заглавието. Костов няма гафове. Той е твърде умен. При него всичко беше политика и примерени ходове. Очевидно Ви е симпатичен /което е ОК ;)/, но да се представя, като стожер на демокрацията /Командирът му викаха не знам защо/ и като икономически гуру /той всъщност е - стана милиардер човека/ е ...ъъъ.... абе смешно е.
Не искам да изпадаме в дълга безмислена полемика, нито "писанието" ми да изглежда като заяждане нито искам да налагам моето мнение - просто ако може да разгледаме фактите обективно ;).
Наистина благодаря за поста.

Спас Колев каза...

Точно тези два примера демонстрират основния проблем в икономическата политика на онова правителство - опитът да се отстрочи фалита на част от нерентабилните предприятия, за да се ограничи загубата на популярност. Което би било оправдано, ако беше спечелен втори мандат, в който да бъдат отрязани субсидиите (скрити и явни) за тях.

Т.е. грешката е в преценката, че съществуваше възможност изборите през 2001 да бъдат спечелени от десницата.

Unknown каза...

@ Svetlio

Не е нужно да имате блог - ако намирате нещо, което смятате за невярно (това за мен е напълно нормално), или да допълните - коментирайте тук. Понякога ще ви отговарям с коментар, друг път - с отделен пост, когато вашето мнение според мен е интересно за много хора и си струва да го прочетат и те (дори аз да не съм съгласна с него).

Дотук мисля, че макар възгледите ни са различни по основни въпроси, взаимната коректност е налице; а без разлика в мненията и съответен спор - няма истина

@ Спас Колев

И аз мисля като вас - че това бе очевидният проблем на кабинета на Костов.

И също мисля, че преценката му за избори 2001 бе грешна, но кой можеше тогава да направи вярна прогноза?

Всички социологически данни сочеха, че СДС печели с голямо мнозинство. Никой не можа да предвиди - не поради некадърност, а поради това, че не знаеше огромния ресурс, с който се захранваше появилия в последния момент феномен "цар".

Впоследствие изязоха доста факти колко силно е бил лансиран, логистично и финансово подпомаган от най-мощната и гадна част на камуняките и бившата ДС, в това число и от т.нар. "национален капитал" от рода на илияпавловата "Мултигруп", Кюлев, Тилев и подобни.

Българският избирател се подлъга за кой ли път в обещанията на нов месия за благоденствие ако не утре, то поне други ден.

Така през 1990 г. повярва на "пречистената" БСП с обещанието й "Сполука за България!" и й даде абсолютно мнозинство; през 1994 пак й повярва, заради новото, пак "пречистено" лице в неопетнения младок Виденов с лозунга "Да спрем разрухата, да обновим България"; през 2001 повярва на митологичния цар с обещанието му за 800-те дни, в които ще реши проблемите.

А миналата година си избра пак нов месия - дано в края на мандата му се окажа неправа в иронията си към ББ, да се свети името му ;-)

Анонимен каза...

бихте ли коментирали и случая с Юлен - той не е гаф, а си е жив обир.

Unknown каза...

@ анонимен

Доколкото си спомвням "Юлин" се появи" доста късно - към кщраья на 10-те години на 21 век, на основата на "Български спки пул" - собственост чрез подставени лица и фшрмш на Цеко Минев, Бивш дилър в "Биожхим", след това съсобственик на Първа фшнансова брокерска къща, близък до Венци Йосифов и ПЧБ, както и до влиятелни фигури в БНБ - чрез всички от които направи яка , която направи сума. Но съм сгурна съм, че Костов - който управляваше до 2001 г. - няма нищо общо с далаверите на Цеко Минев. Цеко реализира пйървите далавери при кабинета на Беров, проидължи при Виденов - тъй като последният нямаше никакви законови средства да възейства на политиката на БНБ и частните банки и се развихри при царя - тогава си направи дружествата за хапване на реални и потенциални ски обекти, с полузаконни държавни разрешения. . Толкоз - Костов е непричом.

Unknown каза...

@ Svetlio

Съществуват много документи за приватизацията му, всички от които проверявани от прокуратурата:

Благодарение на мъдрото управление на правителството на БСП през 1995-1996 авиокомпания "Балкан" се озова в списъка на "прокажените". Става дума за програмата за
изолация, съставена под строгия взор на Световната банка и МВФ. В нея влязоха 41 големи държавни предприятия, които с колосалните си дългове и огромните си загуби бяха изпаднали в тежък фалит. Начело в черната ранглиста бе авиокомпания "Балкан". Притеснени от очертаващия се фалит на цялата държава, Световната банка и МВФ дадоха ултиматум на кабинета Виденов - до 30 юни 1999
предприятията от списъка за изолация трябва да бъдат
приватизирани, а ако не се намерят купувачи, да бъдат ЛИКВИДИРАНИ. После червеното правителство падна, а на Костов остана да съживява разорената държава и да изпълнява програмата за изолация.

Защо "Зееви", 26 април 1999

Постъпила е само една оферта за “Балкан", съобщава Агенцията за приватизация след изтичането на крайния срок. Единствената заявка е от офшорна фирма, регистрирана в Люксембург - “Дейта контрол холдинг". По-рано са били разпратени 60 покани за участие в приватизацията на националния ни превозвач - до 60-те най-големи компании от бранша. Нито една от тях не проявява интерес. Преди това има два неуспешни опита за
приватизация. В единия се вясва и РМД - "Балкан еър". АП го дисквалифицира, тъй като тя не може да няма банкова гаранция. Ако не се стигне до сделка, единственият възможен ход е "Балкан" да бъде обявена в
ликвидация и разпродадена на парчета, за да се удовлетворят многобройните й кредитори. Ликвидацията ще бъде обявена, ако превозвачът не бъде продаден до 30 юни. Следва нов тур за оферти. Този път се "престрашават" цели 5 кандидата:

1. Израелският консорциум между “Zeevi H & Knafaim" и “Arkia H".
2. немският предприемач Улрих Бентелер;
3. Руски авиационен консорциум (РАК);
4. "Ер Рент" - Люксембург;
5."Дейта контрол холдинг" - Люксембург.

Всъщност изборът е ограничен. На фона на двете световнонеизвестни офшорки, руските братя и немския бизнесмен (който иска като физическо лице "Балкан") израелският консорциум еа най-приемливият кандидат.
30 юни 1999. За купувач обявен "Зееви". С това "Балкан" е спасен от ликвидация и разпродаден на парчета. За съжаление избраният купувач не оправдава доверието. И се стига до сигнала, който АП по нареждане на Костов праща до Филчев февруари 2001.

23 ноември 2001 По нареждане на Върховната касационна прокуратура започва разследване срещу ексдиректора на АП Захари Желязков за длъжностно престъпление във връзка с приватизацията на "Балкан".
1 ноември 2002 Предстоят разпити на бивши министри за приватизацията на "Балкан"а. От ВКП посочват, че: 1. Вече са установени "съществени нарушения".2. Събрани са 27 тома материал. 3. Разследването се бави, понеже е много сложно, но до 2 месеца ще приключи.Междувременно прокуратурата образува няколко дела, свързани с "Балкан": за приватизацията, за дейността на синдиците, за работата на трима изпълнителни директори - Цви Франк, Андрю Грей и Йехиам Хаим. Разследването срещу бившия шеф на АП Желязков даже е сложено в списъка на делата от особен обществен интерес. Обвиненията срещу него са много тежки - за длъжностно престъпление и за сключване на неизгодна сделка. В крайна сметка въпреки прокуратурата не успява да ги.
(Вероятно защото трудно се намира под вола теле.) Желязков е оневинен. Няма данни какво се е случило по останалите дела. Няма съмнение, че за съсипването на
"Балкан" има персонални виновници. Списъкът им е много дълъг - защото е писан и дописван дълги години. В него влизат длъжностни лица от няколко правителства и администрации, директори и служители на авиокомпанията.
В БСП най-добре знаят техните имена. Със сигурност са наясно и членовете на закрития "генералски борд".

Unknown каза...

@ Svetlio

Съществуват много документи за приватизацията му, всички от които проверявани от прокуратурата:При управление на БСП през 1995-1996 "Балкан" се озова в списъка програмата за изолация, съставена под строгия взор на Световната банка и МВФ. В нея влязоха 41 големи държавни предприятия, кизпаднали в тежък фалит. Начело в черната ранглиста бе "Балкан". Световната банка и МВФ дадоха ултиматум на Виденов - до 30 юни 1999 предприятията от списъка за изолация да бъдат приватизирани, а ако не се намерят купувачи, да бъдат ЛИКВИДИРАНИ. После БСП падна, а на Костов остана да съживява държавата и изпълнява програмата за изолация.
Защо "Зееви", 26 април 1999
Постъпила е само една оферта за “Балкан" - от офшорна фирма, регистрирана в Люксембург - “Дейта контрол холдинг". По-рано са били разпратени 60 покани за участие в приватизацията - до 60-те най-големи компании от бранша. Нито една от тях не проявява интерес. Преди това има два неуспешни опита за приватизация. В единия има РМД - "Балкан еър". АП го дисквалифицира, защото няма банкова гаранция. Ако не се стигне до сделка, единственият възможен ход е "Балкан" да бъде обявена в
ликвидация и разпродадена на парчета, за да се удовлетворят многобройните й кредитори. Ликвидацията ще бъде обявена, ако превозвачът не бъде продаден до 30 юни. Следва нов тур за оферти. Този път се "престрашават" цели пет кандидата:
1. Израелският консорциум между “Zeevi H & Knafaim" и “Arkia H".
2. немският предприемач Улрих Бентелер;
3. Руски авиационен консорциум (РАК);
4. "Ер Рент" - Люксембург;
5."Дейта контрол холдинг" - Люксембург.
Всъщност изборът е твърде ограничен. На фона на двете световнонеизвестни офшорки от Люксембург, руските братя и немския бизнесмен (който иска като физическо лице "Балкан") израелският консорциум изглежда най-приемливият кандидат.
30 юни 1999. За купувач е обявен "Зееви". С това "Балкан" е спасен от ликвидация и разпродаден на парчета. За съжаление избраният купувач не оправдава доверието. И се стига до сигнала, който АП по нареждане на Костов праща до Никола Филчев февруари 2001.
23 ноември 2001 По нареждане на Върховната касационна прокуратура започва разследване срещу ексдиректора на АП Захари Желязков за длъжностно престъпление във връзка с приватизацията на "Балкан".
От ВКП посочват, че: 1. Вече са установени "съществени нарушения".2. Събрани са 27 тома материал. 3. Разследването се бави, понеже е много сложно, но до 2 месеца ще приключи.Междувременно прокуратурата образува няколко дела, свързани с печалната съдба на "Балкан": за приватизацията, за дейността на синдиците, за работата на трима изпълнителни директори - Цви Франк, Андрю Грей и Йехиам Хаим. Разследването срещу бившия шеф на АП Захари Желязков даже е сложено в списъка на
делата от особен обществен интерес
Обвиненията срещу Желязков са две и са много тежки - за длъжностно престъпление и за сключване на неизгодна сделка. В крайна сметка въпреки тежкия и продължителен
труд прокуратурата не успява да подплати обвиненията.

(Вероятно защото трудно се намира под вола теле.) Желязков е напълно оневинен. Няма данни какво се е случило по останалите дела. Няма съмнение, че за съсипването на
"Балкан" има персонални виновници. Списъкът им със сигурност е много, много дълъг - защото е писан и дописван дълги години. В него влизат длъжностни лица от няколко
правителства и администрации, директори и служители на
виокомпанията.
В БСП най-добре знаят техните имена. Със сигурност са наясно и членовете на закрития "генералски борд". Но точно в техните среди са и най-големите специалисти по създаване на информация. И по унищожаване. Затова е толкова трудно намирането на истината. Все пак се надяваме, че някой хубав ден прокуратурата и съдът ще си свършат работата. И ще накажат източвачите. Всичките. И веднъж завинаги ще се сложи край на спекулациите.

Unknown каза...

@ Svetlio

Съществуват много документи за приватизацията му, всички от които проверявани от прокуратурата:

Благодарение на мъдрото управление на правителството на БСП през 1995-1996 авиокомпания "Балкан" се озова в списъка на "прокажените". Става дума за програмата за
изолация, съставена под строгия взор на Световната банка и Международния валутен фонд. В нея влязоха 41 големи държавни предприятия, които с колосалните си дългове и огромните си загуби бяха изпаднали в тежък фалит. Начело в черната ранглиста бе авиокомпания "Балкан". Притеснени от очертаващия се фалит на цялата държава, Световната банка и МВФ дадоха ултиматум на кабинета Виденов - до 30 юни 1999
предприятията от списъка за изолация трябва да бъдат
приватизирани, а ако не се намерят купувачи, да бъдат ЛИКВИДИРАНИ. После червеното правителство падна с гръм и трясък, а на mравителството “Костов” остана да съживява разорената държава и да изпълнява програмата за изолация.

Защо "Зееви"
26 април 1999

Постъпила е само една оферта за авиокомпания “Балкан", съобщава Агенцията за приватизация след изтичането на крайния срок. Единствената заявка е от офшорна фирма, регистрирана в Люксембург - “Дейта контрол холдинг". По-рано са били разпратени 60 покани за участие в приватизацията на националния ни превозвач - до 60-те най-големи компании от бранша. Нито една от тях не
проявява интерес. Преди това има два неуспешни опита за
приватизация. В единия се вясва и РМД - "Балкан еър". АП обаче дисквалифицира работническо-мениджърската дружина, след като се оказва, че тя не може да намери пари да си плати банковата гаранция. Ако не се стигне до сделка, единственият възможен ход е АК "Балкан" да бъде обявена в
ликвидация и да бъде разпродадена на парчета, за да се удовлетворят многобройните й кредитори. Ликвидацията ще бъде обявена, ако превозвачът не бъде продаден до 30 юни, съобщава финансовото министерство. Следва нов тур за събиране на оферти. Този път се "престрашават" цели пет кандидата:

1. Израелският консорциум между “Zeevi H & Knafaim" и “Arkia H".
2. немският предприемач Улрих Бентелер;
3. Руски авиационен консорциум (РАК);
4. "Ер Рент" - Люксембург;
5."Дейта контрол холдинг" - Люксембург.

Както се вижда, мераклиите са пет, но всъщност изборът е твърде ограничен. На фона на двете световнонеизвестни офшорки от Люксембург, руските братя и немския бизнесмен (който иска като физическо лице "Балкан") израелският консорциум изглежда най-приемливият кандидат.
30 юни 1999. За купувач на националната ни авиокомпания е обявен "Зееви". С това "Балкан" е спасен от жестоката алтернатива
да бъде обявен в ликвидация и разпродаден на парчета. За
съжаление избраният купувач не оправдава доверието. И се стига до сигнала, който АП по нареждане на Костов праща до Никола Филчев в далечния вече февруари 2001.

Unknown каза...

@ Svetlio

Извинявам се за двата коментара - чичко гугъл ме подведе, че първият е прекален дълъг и не може да пубикува, тъй че го съкратих. Оказа се, че чичкото лъже ;-)