вторник, 29 юли 2008 г.

Минах на Linux, ама не дотам*


Смятах, че ако премина към Linux, ще приключа окончателно с уиндоуските гнусотии. Сред "екстрите" на редмънтската компания, изпитани от мен в последните 2 месеца, е симулацията на тежък хардуерен проблем, породена от инфекция с троянци.

Тук е моментът да отбележа разочарованието си от Nod32. Разчитах на продукта на ESET за защита, тъй като ми го бяха препоръчвали (помня ви кои, да се благодаритге, че не ви пиша, хехе), обаче се оказа, че въпреки NOD32 в машинката ми са заселили купища троянци, развиващи бурна дейност, която освен всичко друго симулираше проблеми в дъното и процесора. Добре, че преди да ги сменя (т.е., преди да си правя нова машина, щото е горе-долу същото като цифра), реших да поискам и второ мнение като в медицината. И слава богу, щото се оказа, че дори не е необходима преинсталация на уиндоуса, изчистването на троянците с Касперски реши всички проблеми (имаше и нещо в хардуера, но не беше сериозно - скапана кутия, създаваща проблеми при контактите, която смених).

В хода на битката с виндовса взех кардиналното решение да мина на линукс. Мислейки си, че понеже имам добра обща ИТ култура и способност да чета и да се уча, няма да е трудно. Да, ама не! (почитания към автора на блестящата фраза Петко Бочаров). Спрях се на една от най-популярните дистрибуции - Ubuntu, още повече, че последната версия се предлага и с Windows онлайн графичен инсталатор - Wubi, което е безумно улеснение за масов потребител като мен, тъй като не трябва да се болтавя с партишъни и писане в конзола. Настина нямах проблеми с инсталацията, също и с работата в графичната среда Gnome (която е в пакета).

Обаче с настройките на интернета...., о-о-о... Четвърти ден се боря с тях, засега без резултат. От гугъл разбрах, че много линукс ентусиасти като мен имат проблеми с Крещящия пингвин (Rоaring Penguin) - така се нарича въпросната линукс програма за PPPoE Интернет връзка, която се ползва в Ubuntu. Ама това, че и други са зле, съвсем не ме прави по-добре. Както и да е, сега съм стигнала някъде до средата и си мисля, че с помощта на съпорта на Спектърнет (доставчика ми) ще се преборя. Просто съм се заинатила да го направя аз, а не да търся спец. Води ме инатливото ми самолюбие, но също така разглеждам ситуацията като своеобразен тест: дали високомотивиран и високомпетентен (в смисъл - с ИТ компетентност значимо над средната) потребител може сам да смени уиндоуса с линукс.

To be continued

--------------------------
* "Европейци сме ний, ама все не дотам."

"Бай Ганьо"
Алеко Константинов

14 коментара:

Анонимен каза...

Пробвай този вариант при който не ти е необходим Rоaring Penguin PPPOE how to

Точка 3 можеш да я прескочиш, ако не искаш Internet Connection Sharing през тази машина.

Анонимен каза...

Първо искам да Ви честитя преминаването към отворения софтуер, макар причинте за това да не са морални или догматични, а чисто прагматични.

Радвам се, че някоя дистрибуция е смятана вече за достатъчно съзряла, за да бъде приета от неопитен с нея потребител като лесна за употреба.

Съжалявам и за изпитаните трудности. От личен опит бих казал че в менажираните мрежи (да се разбирра такива педоставящи автоматична настройка на мрежовия интерфейс, демек сървъра се грижи за настройките, а не потребителя) този проблем напълно отсъства.

Пожелавам Ви успешно използване на новата операционна система и свободен софтуер. Убеден съм, че с времето предимствата ще изкристализират в по-ясна картина пред очите Ви и ще останете доволна.

Поздрави.

Julia Rafailovich каза...

Честито преминаване към Линукс! Не се отказвай, заслужава си.

Горещо препоръчвам www.linuxquestions.org , който ми помогна много в началото.

Успех

Анонимен каза...

Девиче,

всички антивирусни програми са един дол дренки, но нода е сред най-досадните - много претенциозна и дори когато е напълно изключена, пак ти заема някакви 20 МВ от оперативната памет.

2.Линукс вкъщи е само за онези, които обичат по цял ден да си правят нещо на компютъра и после да се похвалят - "ей, найш, пуснАх си нета на линукса дая".

3. Истинският проблем обаче почва след като си го пуснеш. Елементарни програмки, които за Windows ще си намериш за 1 мин. тука ги търсиш по 2 дена, а след като ти даде грешка при инсталацията, се чудиш в кой форум да прочетеш. Линукса определено не е за хора, които нямат време за компютъра си.

4. Сега ще кажат, че и У. създавал мн. проблеми. Така е, но там всичко и бързо се решава.

5. Проблемът на свободния софтуер е, че все още има само фенове. Като видя един нормален последовател, интелигент (това значи да не е таксиметърджия, сисадмин, компютърджия или член на сегашното правителство), пак ще си помисля.

4.

Анонимен каза...

NOD32 е призната по-целия свят като най-добрата, поредни години носител на приза 100% Вирус Бюлетин.

Това, че си некомпетентна комунистка не значи, че програмата не работи! Незнам за каква ИТ грамотност говориш?! Можеш да цъкаш на миничките ли?

Unknown каза...

@анонимен 1

Не е тайна - аз не съм потребител тип човъркащ непрекъснаято, трябва ми ОС и среда, която да ми върши работа - в този смисъл Ubuntu ми е съвсеам по мярка. Никакво "по цял ден правене на компютъра" не изисква. Единственият (хаха!, за това иде реч!) плюс е, че забравям:

1. всякаквите вируси
2. омазванията, които и най-прецизно ползваният Уиндоус прави, в резултат на които най-малкото се забавя системата

П.П. За "елементарните програмки" очевидно не си в час. Подозирам, че всъщност не това те интересува, но ако се правиш, че говориш сериозно, кажи какви точно "програмки" имаш предвид? Да ти предложа, де ;-)

@ановимчен 2

Анонимен каза...

1) Правилно е "Минах на Линукс, ама друг път" :-D Шегувам се... И Линукса си го бива, по принцип, зависи какво правиш, обаче... иначе Microsoft и Apple правят нелоши OS, стига да знаеш, как да работиш с тях ;-)

2) NOD32 -- ами, май съм виждал вируси на машина с NOD32, макар че го хвалят много. SpyBot Search & Destroy иначе препоръчвам на всички, които ще се борят с троянци и други беди от този вид. А след омазана с вирус система, най-добре format c: и наново (само трябва да се запазят данните преди това на друг дял или диск).

:-)

Unknown каза...

@ анонимен

Нямам нищо общо с комунисти, но и да имах, не мога да схвана връзката им с това, че NOD32 пропуска троянци. Надявам се, че не базираш оценките си за даден антивирусен сохфтуер на критерии от типа на "комунист-антикомунист", м?

:-)

Анонимен каза...

"имам добра обща ИТ култура" - тц, не съм убеден.

Относно "уиндоуските гнусотии" - важно е как го ползваш и какво правиш. Мърлявото отношение към системата е друга работа. Обясни ми как аз над 3 години нямах никаква антивирусна и подобни глупости и нямах никакви вируси, никакви проблеми и никакви преинсталации? Как? Как?

Unknown каза...

@cx

Освен антивирусната, редовно дефрагвам диска и чистя регистрито. Което си е сума време (щом си разбирач, знаеш това). Проблемите ми, мисля, са свързани с това, че много пиша и бриша - документи, музика и филми, и чат-пат софт разен. Със софта съм стриктна с антивирусния чек. Мисля, че от торент, свален отвън, се е напъхала гадината. Заради което именно обвинявам NOD32.

Принципно съображение: Уиндоусът е така направен, че колкото повече работи, толкова повече се омазва и това въздейства. Мога да опитам да обясня този базисен проблем по-научно, но ми се струва, че не това ти е проблемът ;-)

Анонимен каза...

Вени,

За съжаление нода печели само във VB и наистина години поред, което е мн. подозрително. Когато почне да печели и в други издания от време на време, тогава да си говорим.

Кажи за линукс програма като Macmillan English dictionary, която да произнася думите с биртанско и американско произношение, да показва синоними и антоними, да дава примери и да има упражнения.

Мерси.

Анонимен каза...

За добрата ИТ култура.

Това, че някой има "добра автомобилна култура" щом може да управлява лека кола, значи ли че може да проектира, сглобява и поправя лека кола?

Unknown каза...

Истината за NOD32 се оказа малко по-различна - Nod32: Реабилитация[rs

Анонимен каза...

Здравейте, поздравления за преминаването на Линукс. Аз също съм от няколко месеца потребител на Убунту и аз имах същия проблем с интернета и също съм клиент на Спектърнет. Решението е елементарно - не се изисква никаква инсталация и това решение е написано в К Инфо Център - напишете в търсачката там pppoe. Иначе самото решение е следното - в Конзола написваш pppoeconf и натискаш ентър. Отваря се програма за настройка на pppoe интернет. Тя ще те попита за потребителско име и парола и с няколко клика интернета тръгва блестящо. Успех. Колкото до НОД32 - аз съм/т.е. бях/ дългогодишен неин фен и тя продължава да е /поне според мен/ най-ефективната антивирусна програма, за жалост само за Уиндоус.