неделя, 27 септември 2015 г.

През 19 век черкезите разклащат мултикултурализма в българското общество


Много малко хора знаят или осъзнават, че ние няколко стотин години сме живели в типично мултикултурно общество. По принцип всяка империя, вкл. и Османската, е мултикултурно общество - вижте за пример Австрийската и Руската, или по-старата Испанска империя. На имперската територия живеят различни етноси и една основна грижа на имперската власт е да осигурява мирното им съжителство. По османско време по нашите земи са живели основно българи, но и турци, помаци, татари, арменци, евреи, цигани. И като цяло между тези общности е имало прилично, мирно съжителство.

Големият проблем за българите идва през втората половина 50-те години на 19 век, когато след края на Кримската война (1853-1856 г.) Турция приема задължението да приеме в Турция изселваните от Русия мюсюлманските етноси и народности от Кавказ. Първоначално е имало такива изселници още от първите руски завоевателни войни на Кавказ, но това изселване не е било толкова масово (Софроний Врачански пише за техни изстъпления през 20-те - 30-те години). Самото това голямо преселение след Кримската война (кавказците и турските историци го наричат "махаджирство) е неимоверно жестоко, загиват десетки хиляди изселници, изчезват цели малки етноси като убъхите например - но това е друга и дълга тема. Значима част от изселниците се установяват в териториите, населени от българи - нашето тогавашно общество ги нарича всички "черкези". В днешна Турция черкезите са около 6,5 млн, т.е. 8 % от цялото население.

Но с голямото преселение започват и големите проблеми между българите и изселниците, защото вторите идват от полудържавни раннофеодални, да не кажа родово-общинни образувания, в които са живели кавказците, с всичките им примитивни обичаи. С установеното кръвно отмъщение, с установената практика на грабежа (на добитък, имоти, момичета за булки) като икономически механизъм. Мало и голямо у нас пропищява от черкезите. Което е видно от литературата и вестниците от онова време. И този български гняв се трансформира лесно в гняв срещу турците, тъй като и те са мюсюлмани и те заселват черкезите по нашите земи. Даже големият наш историк Христо Гандев пише, че причина за освободителните движения през втората половина 19-ти век и на Априлското въстание са именно изстъпленията на черкезките изселници.Приятелят ми от ФБ Юлиян Караджов правилно отбеляза в коментар, че Захари Стоянов също е посочил черкезите като причина за Априлското въстание.

И е тъпо и досега да няма сериозни научни изследвания за кавказките изселници у нас и влиянието им върху българското общество. Според мен, защото е неизгодно за националистите (каквито са и повечето историци) да се прави разликата между турци и черкези и да се приеме мултукултурния характер на обществото в тогавашните български земи.

8 коментара:

Димитър Байраков каза...

Защо авторът слага помаците като отделна общност различна от българската? Това просто не е вярно!

Анонимен каза...

Добре де, ама пак нещо не се връзва. Трите синджира роби, насилствените ислямизации, смутното време, кръвният данък, публичните екзекуции на християни - все неща случили се векове преди Кримската война. Черкезите са поредната вълна "мултикултуризъм", който се изсипва върху християнското население на Балканите, но е глупост да се твърди,ч е преди това всички са живели в мир и любов.

Димитър Байраков каза...

Защо авторът слага помаците като отделна общност различна от българската? Това просто не е вярно!

Unknown каза...

Слагам ги като отделна общност по две причини:
Първо, в последните 100 години българската дърлжава винаги се е отнасяла с тях като с отделна общонст - ами само насилствените държавни покръствания и преименувания са 7 на брой. Държавата не пускаше помачетата да служат в обикновените армейски части, а като потенциални врагове ги пращаше само в КЕЧ и строителни войски.
Второ: В последните години се оформи движение сред някои по-млади помаци за търсене на собствена идентичност - ще ви е интересен форумът на Pomak.eu - http://www.pomak.eu/board/

Unknown каза...

@ Анонимен
казваш "но е глупост да се твърди,ч е преди това всички са живели в мир и любов."
Аз не казвам това. Казвам, че са живели в едно общество с нормални, регулирани отношения между различните етноси, които са били взаимоизгодни. За разлика от Европа по това време, когато например само в 30-годишната война е избито 1/3 от германското население. И когато горят вещици на клади, и отвсякъде прокуждат с огън и меч евреите. На които оцелели от прогонването евреи именно Османската империя дава дом и приют.

Анонимен каза...

Черкесы были злыми но почему и кто их сделал такими?

Анонимен каза...

Човек трябва да внимава какви думи използва за да бъде правилно разбран ... Българи и турци не са съжителствали мирно, но след толкова време през 19 век вече се е установил някакъв ред и баланс. Явно е че българите са знаели какво може да очакват, и турците са знаели до къде могат да стигнат. Не е от полза да изтрепаш раята и после да няма кой да работи и плаща данъци. Това турците са го разбрали, но да говорим за мирно съжителство е смешно. В действителност черкезите са разселени след Кримската война и Турция и Русия се разбират че Турция ще вземе черкезите като мюсюлмани, но Русия ще вземе българи. Русия не може просто да заповяда на българите да заминават в Украйна и ги примамват с обещания за земя и свобода от турския хомот, Ботев издава книга, има я в Народната Библиотека, срещу тази заблуда. Българите се заселват в пустеещи земи и ги превръщат в крепостни. Турците пък казват на черкезите да си вземат земя. Понеже българите спират да се изселват, черкезите започват да ги тероризират. Самите черкези не са искали да дойдат но са били принудени от Русия. Баташкото клане не е правено от турци а башибозук, който са преди всичко черкези. Турците обаче не са без вина защото се съгласяват на тази размяна и остават черкезите с оръжие и одобрение, а българите не.

ADI каза...

“Този народ като че да се състои от части от най-разнообразни народи и всеки човек тука, съобразно своя произход, различно мисли и чувствува, разно възприема света и реагира другояче: дори при добра воля и при отлично възпитание той не може да се разбере с околните си.”- К.Х.
Схващате ли?