петък, 30 септември 2005 г.

Кафето, Слави и Кеворк -


Излязох да си купя цигари и рекох да си взема и едно кафе, мацката на павилиона ми казва "дълго ли го пиеше?" Много ме ядосва и не мога да разбера откъде се взе това "ти"-кане. Продавачката, фризьорът, техникът и всякакви такива масово говорят на "ти". Нямам предвид, че са по-ниско, понеже обслужват, и затова трябва да говорят на "вие". Всеки трябва да говори на "вие" с непознат. Обратното ми е все едно чувам стържене на нож по чиния, направо настръхвам, пфууу. На моите клиенти не може да ми се обърне езикът да кажа "ти". Изобщо на непознат човек не мога да кажа "ти". Не е въпрос на уважение, а на автоматика. Изобщо не мисля какво казвам, автоматизиран речеви етикет е и не мога да разбера как на грамотни хора не им става чоглаво, когато се обръщат на "ти" към непознат. Аз бих се чувствала все едно си бъркам в носа на публично място. Всъщност опира до уважение - само-уважение.

Чудя се откъде се появи това в българската речева практика? Единият ми отговор е влиянието на английския език (чрез медиите и масовата култура), който няма учтива форма. Другото ми обяснение е влиянието на родните opinion maker-и Слави и Кеворк, които праскат на "ти" с всеки гост в студиото, внушавайки на масовата публика, че учтивата форма е отживелица, вероятно от комунизма, която си е отишла заедно с него. То какъвто opinion-а, такива и maker-ите, какво да коментирам повече...

В такива моменти съзнавам, че презирам дълбоко нещото, наречено "маси" и "масова култура". Хич не ме еня, че може да се възприеме като елитаризъм. Но презирам повече Кеворковци и Славита, отколкото продавачката с кафето. Защото тя не си дава сметка, че нарушава норми (които зад дълбокия си формализъм все още са носители на социални смисли), а ония двамата са достатъчно начетени, за да го съзнават. Даже мисля, че нарочно го правят и изпитват удоволствие от това. Удоволствие да усещат, че са над нормите.

1 коментар:

Martin каза...

Благодаря ТИ за чудесната статия, която ме накара да се замисля! ;)