четвъртък, 28 август 2008 г.

Windows отврат: Help, plz


Втори ден се занимавам с отвратителния ми уиндоус - ах, как ще се радвам като го разкарам съвсем - а ще стане, мамка му, ще стане - само че не е толкова лесно :-(

В момента машината ми е с double boot - Win XP и Ubuntu. Макар че с убунту всичко е окей, оставих виндовса по две причини:

1. много гигабайти музика, текстове, записани на Win
2. програми само за виндовс - самоучители, енциклопедии и подобни

Първото има отношение към това да мога като браузвам да слушам едновременно музика, или да направя справка в някой документ, или като даунлоудвам, да слушам музика или да гледам филм - с две думи проблемът е да достъпвам съдържание. Решава се с mount (монтиране) на диска.

Второто е по-сложно според мен: съвсем конкретните приложения могат да се стартират само под уиндоус. Решава се с някаква виртуализация ишли изобщо симулиране на виндовс.

Проблемът ми е, че за монтиране на диска и за разните виртуални уиндоуси, програмките ме питат за дялове - колко дяла имам, кой е първи, т.е. boot-ът то търси него и... специално за монтирането дали файлжвата система е FAT32 или NTFS. За последния въпрос знам, че е FAT32 и отговарям така ама не ще да монитар и това е. С дяловете е още по-тъпо:

Имам два физически диска: един 40GB и един 160 GB (този е SATA, каквото и да значи това, а малкиет не е - знам го, ама не знам за какво ми е това инфо) . Проблемът е, че изобщо не знам партишъните. Преди 2 години един приятел ми прави машината (и като асемблиране, и като инсталация на софт) и ми каза, че на големия диск е направил два дяла, т.е. заедно с малкия диск стават три. Точно това ми показва и Windows Explorer - 3 логически дяла. И тръгвам да правя монтиране и кво се оказва - че не знам логическите дискове. Помолих един приятел, дойде със сарвизен Windows и ми каза, че големият диск не е разделен изобщо!!! Абе, как не е, нали го показва в Windows Explorer - да, ама го показва в моя уиндоус, потребителския, в неговия сервизен не е така. Отказах се да искам от него да ми прави ясни за мене павртишъни, защото каза, че не разбира нищо от Linux, а целта на цялото ми упражнение е да направя Ubuntu да ми е операционна система, виндовсът да го няма реално, а да се симулира (или емулира, или както там е правиелно да се казва). Опитах се сама дае се ориентирам в пъртишънвите и в частност от кой и какво се boot-ва, обаче не успях. Доста четох както за Masterboot record и може би ще мога да го направя, но смешнвогадният проблем е, че не знам сегашното си състояниие (партишъни, кой първи, и така нататък) и не знам как да го разчбера.

О, не е истина с какво се занимавам...

Ако някой има идея за помагане, ще съм силно благодарна. Заплащам си веднага. Плийз!!!

6 коментара:

Tsvetan Stoyanov каза...

Можеш да използваш gparted (Partition Editor) под Ubuntu за да видиш колко и какви дялове имаш. Друга алтернатива е sudo fdisk -l.

win дяловете трябва да се монтират автоматично (или след 2click). А за симулацията на windows може да пробваш с wine, но за съжаление не всичко върви. Друга алтернатива е инсталация на windows във виртуална машина - тук virtualbox върши чудесна работа.

Успех -:)

Unknown каза...

За съжаление, след всякаквите ми опити успях само да си затрия бутването на убунту. Сиреч при пускането на машината нямам опция да излбера убунту. Знам, че самото то не е затрито, но не знам как да го стигна. Знам също, че въпросът е в MasterBoot Records (MBR), защото там се указва операционната система и такива ми ти неща, обаче не знам как мога да промченя това :-(

Julia Rafailovich каза...

За да видиш партишъните -

sudo fdisk -l

За да преинсталираш БуутЛоудър:

Буут-вай от Линукс диск (лайв или не). Избери рескю или нещо подобно, което ще те доведе до конзола. После:

find /boot/grub/stage1 (тази стъпка не е задължителна)
root (hdа)
setup (hd0)
quit

Успех!:)

П.П има и други начини за възтановяване на БуутЛоудър, така че ако това не стане - пиши, ще кажа друг

Tsvetan Stoyanov каза...

Зареждаш от live-cd (инсталационния) на Убунту. Там в конзола:
sudo grub
grub> find /boot/grub/stage1
(hd0,5)
grub> root (hd0,5)
grub> setup (hd0)
grub> quit

Резулата от "find /boot/grub/stage1" може би ще е различен, така че замени 0 и 5.
И след това рестарт.

Анонимен каза...

Практиката показва, че катива опити най-често завъшват със загуба на данни. Затова - архивирай си данните на двд и започвай на чисто.

Аспарух К. каза...

За виртуализацията ти препоръчвам Crossover Office, стига да не ти се занимава с игри, той е доста добре пипнато юзър-френдли Wine с поддръжка на повечето масови програми от Win-бозата.

Или Win4Lin, но той ти иска модифицирано Linux ядро, така че не ти препоръчвам да си го правиш сама. Но каквато и виртуализация да ползваш, освен пълна с Windows в цяла виртуална машина, поне половината софтуер няма да ти сработи, казвам ти го от опит. Да не говорим, че повечето Win програми си работят осезаемо по-добре под уиндоус, а виртуализацията е мудна като охлюв.

За дяловете, най-добрият вариант е да си пуснеш под самия Win някой редактор на дялове и да си препишеш данните. В общи линии системата на именоване не е чак толкова абсурдна, така че маунтването става почти без проблем. Първият физически дял при не-SATA е hda1, първият логически - hda5 (до hda4 са резервирани за фиическите). Ситуацията е практически същата и при SATA диска, само че там вместо hda трябва да използваш sda.

За възстановяването на boot сектор, честно казано, не давам идеи, без да съм видял ситуацията отблизо. При мен това не се и налагае, защото съм на една доста извратена система, комбинираща Win98, WinXP и Debian, поради което съм си направил зареждане на GRUB през DOS, с което лесно се влиза в Linux-а, дори и да се бъгне MBR. Готов съм да помогна с каквото мога, без заплащане.