четвъртък, 30 март 2006 г.

Докторската градинка


Захванах се да разнищвам случая с опита за строеж в Докторската градинка и първите резултати ме карат да мислят, че яко вони на корупция, но съм решила, че няма да спра. Намерих познат в Столична община, от който разбрах, че все пак не става дума за реституция (явно бабанкото, с който се спречкахме, ме е излъгал), а за разрешение за строеж на двуетажна бирария, издадено по времето на кмета Софиянски. Свързах се със сдружението "За Земята" и Жоро, който движи проекта "Южен парк" (там грабежите на зелени площи са масови), ми даде ценна информация:

Трябва да се започне с изясняване на фактическото положение - разрешение за какво е издала Дирекция "Архитектура и градоустройство" (ДАГ) на Столична община (защото моята информация е неофициална). Като гражданин имам право да получа тази информация от тях, защото се отнася до публична общинска собственост и ако откажат да ми я дадат при устно поискване, трябва да подам писмено искане за достъп до информация по Закона за достъп до обществена информация, на което те вече не могат да откажат. Според Закона за устройство на територията в зелени площи може да се разрешават само строежи с временен характер, което значи дървени, метални или други без полагане на основи, предназначени за лятото, които се демонтират през есенно-зимния сезон. Ако разрешението е за постоянен строеж, трябва да се атакува по надлежния ред, но и Жоро, и други активисти от "За земята" ми казаха да не разчитам на закона и на органите на властта, а единственият начин за реално блокиране е гражданският протест на живеещите в квартала. Не се изненадах особено, в България е така с всичко - ако сам не си защитиш интереса, държавата пръста си няма да мръдне дори в случаи, когато е задължена. Мисля, че ще се намерят достатъчно съкварталци, които искат градинката да се запази без шумна и мръсна кръчма, но забавям разгласяването, защото искам да изясня точно какъв е случаят, за да мога да предложа конкретни стъпки, които да предприемем. А нещата се оказаха забъркани.

Вече бях написала мейлове до няколко медии и ведомства и постинги в няколко форума за реституцията в Докторската градинка и вечерта Нова телевизия ме изненада приятно с реакцията си. В централните новини излъчиха репортаж "по сигнали на зрители" и показаха голото място, където беше къщичката. Шефката на отдел "Екология" в Столична община, която бяха потърсили за инфо, съобщи, че ще се строи дървена детска сладкарница на един етаж и организатор било сдружението "Приятели на Докторската градинка", което преди около 3 години започна проект за възстановяването и опазването й. Дотук добре, обаче дамата завърши обяснението си с думите "това е, което разбрах за един час". Това ми прозвуча като някакво застраховане в стил "невинна съм, друг е решавал, може и да не е точно така" (и вероятно е така). От друга страна това не пасва на личното инфо, което получих за бирария на два етажа (а имам основание да се доверявам на източника си). Притеснява ме и фактът, че преди това се бях обадила до "Приятели на..." и първата реакция беше, че не знаят нищо, а после ми дадоха телефон на тяхна архитектка, която да проучи за какво става дума. За съжаление вчера не можах да се свържа с нея , но днес ще я търся. Смущава и още нещо: багерът разруши къщичката до основи, но остави непокътнат каменния комин. Защо? На детска сладкарница такъв комин ще пречи, но на една бирария й е добре дошъл.

Всички тези факти ме навеждат на мисълта, че истинската цел е двуетажна масивна бирария, а едноетажната дървена детска сладкарница е претекст за започване на строежа. Към това сочи и печалният опит на съседния парк "Заимов", в който на мястото на две временни заведения се издигнаха масивни постоянни конструкции. Изобщо това е практика на общинарите - ако се направи сградата, макар и в нарушение, след това е практически невъзможно да бъде разрушена. Днес ще ходя до общината за разрешението, пък като видя точно за какво е, ще обмисля по-нататъшните стъпки. Като за начало смятам да разлепя листовки в градинката и около нея, за да знаят съкварталците какво се готви (хората не знаят, тъй като вчера сутринта багерът бързо си свърши работата и сега е пусто място, нищо не издава, че се готви строеж).

Хубавото засега е, че Калин Ненов - доброволец от "За Земята" и личен приятел, се включи да помага, и Златко Костадинов от анархистите предложи тяхната помощ за евентуални протести.

2 коментара:

Анонимен каза...

Аз вчера минах оттам, огледах и малко се учудих, защото наистина само е разчистено. Бях останал с впечатлението, че вече се копаят основи за сграда. Явно е нещо "поетапно" - дано не е опит за окупиране на земята с незаконен строеж, който после да не може да бъде махнат лесно, както казваш.
Ударих един кадър, като проявя ще го публикувам.
Иначе снощи на среща с приятели (които са взели присърце кампанията за Иракли и печатат апели и ги дават на приятели) разбах още неща за "За Земята" и тази организация започва да ми допада. Не правя реклама, просто съм много разочарован от "Зелените марули", които нищо не правят.
Та евалла на тия момчета и момичета, ако наистина вършат работа, си заслужава човек да им помага. А това, че имат връзка с анархистите у нас също е добре.
Стискам палци за Докторската градинка!

Unknown каза...

С всичките си досегашни действия "За Земята" показва, че е автентична гражданска екоорганизация :)

За марулите на Амадеус не ми се говори - сбириток от лумпени и продажни типове, които дълго време слугинстваха на политически сили, а сега са готови да обслужват всеки, който е готов да им пусне шепа жълти стотинки. За последно канадската "Дънди прешъс", която се кани да трови България с цианиди, ги нае за клакьори, обясняващи колко хубав и полезен е цианидния добив на злато. За канадците златото, за нас цианидите. Бах я у марулската екокауза :(