вторник, 7 август 2007 г.
Голата истина за българския печат*
Вчера прочетох две неща, които ми отровиха душата. Опитах се да пиша за тях, надявах се че по този начин ще ми попремине, но не можах. Толкова гадно ми беше, че не ми идваха думите. Едното беше в Агенция "Фокус". Другото при Мишел - "За безсмислената жестокост". Сигурно утре ще напиша подробно за всичките си чувства и мисли - защото ме боли, защото не разбирам, защото мисля, че трябва да се говори за тези неща.
Сега ми иде на душа да пиша за друго, за което също не се говори много. А си струва, най-малкото е интересно. Допреди 6-7 години периодично на първата си страница "Труд" съобщаваше какъв му е тиражът. Това беше Много Важна Информация за българския читател (ако не беше толкова важна, нямаше да е на първа страница, а някъде из вътрешните). Големият ВАЦ-ко беше първи сред всекидневниците - както и сега. Но отдавна тиражът му не само не е МВИ, а е пълна Т(айна). Поне за читателите. Тиражите на почти всички други вестници пък винаги са били Т.
Изключение е пресгрупата "Интермедиа", издаваща седмичниците "ШОУ", "Доктор", "Женски тайни", "Над 55" и "Врачка", която освен че обявява собствените си тиражи, редовно информира и за тиражите на останалите. Какво да ги правиш, жълта преса - вади на показ чужди интимни тайни :-)
Завистници казват, че го прави, за да се хвали, защото изданията им са най-тиражни. И така да е - лошо няма. "Труд" като го вадеше, лошо ли беше? По-важното е, че данните са верни, защото ги взимат директно от ИПК "Родина", където се печатат основните вестници. Като ми мине съвсем тъжното, ще отперя един анализ на аудиторията, а също така и нЕкои размисли за голямата ТТ (Тайна на Тиражите) на българската преса. Засега - ето я Голата истина за българския печат*:
* Данните са от в."ШОУ", бр. 31 от 1 август 2007 г., заглавието е също тяхно
- - - - - -
Edit: Питаха ме няколко пъти защо са две таблици. Грешката е моя, поправям я:
лявата таблица (със 17-те заглавия) - тиражи на основните всекидневници
дясната таблица (с 30 заглавия) - тиражи на основните седмични вестници
Хубаво е, че ми обърнаха внимание върху този пропуск, защото така осъзнах нещо съществено за днешните български вестници. За мен бе "очевидно", че едната таблица е за всекидневниците, другата - за седмичниците. Но "очевидността" произлиза от факта, че 10-12 години се занимавах професионално с журналистика и продължавам да разглеждам медийния, в частност вестникарския пазар от тази гледна точка, а не от гледната точка на читателите.
За немалко от тях "очевидност" няма, защото социалната значимост и функция на вестниците качествено се промениха за последните години. През 2000 г. например за образования, интелигентен, квалифициран, социално реализиран или предстоящ да се реализира човек бе задължително да чете поне един всекидневник. Нямам предвид редовното четене на всекидневник като белег на социален престиж и/или статус (макар че и това го имаше), а необходимостта да си "в час" с това, което става извън "малкия" ти свят на семейството, приятелите, колегите.
Днес ситуацията е коренно различна - можеш да си прекрасно информиран, без да докосваш всекидневник. Разбира се, роля играе глобалният фактор Интернет, но у нас спадането на доверието на естествената аудитория на всекидневниците към тях е изключително голямо. Не спадане, а сриване. Или колапс. Причината - изключително ниското им качество. Не само в тясно професионален смисъл като журналистика, но и в социален смисъл - като част от властовите механизми.
Твърденията, които се насаждат в Журналистическия факултет и се леят в мазните автореклами на мастити и недотам вестникарски босове и звезди, че пресата била независима и била коректив на всяка власт, са глупости на квадрат. В постиндустриалното общество огромната част от вестникарския пазар я заемат така наречените мейнстрийм медии, които са част от съвременния властови механизъм (-- > повечко за структурата на съвременната власт).
Вестниците в страните, които наричаме "бели" също манипулират яко общественото мнение, но спазват приличие - сиреч правят се, че не го правят, и уважават интелигентността на читателите. Родните вестници се продават открито, просташки и безсрамно. Така наречената им информация се състои в голямата си част от безумен скрит пиар на политици и бизнесмени плюс явни лъжи, на фона на премълчаването на нелицеприятни за властта събития и факти. Инак казано, ако западните вестници са изискани елитни колгърли, обслужващи висши политици и бизнесмени; то родните са магистрални пачаври. Това също е непрофесионализъм - не манипулират професионално. Затова и читателите ги наказаха.
Изключенията са "Дневник" сред всекидневниците; "Капитал", "Политика", "Шоу" и "Уикенд" сред седмичниците. "Политика" всъщност в момента умира, тъй като бе продаден на крупни далавераджии, обслужващи ДПС. Защо "Шоу" и "Уикенд" според мен трябва да се разглеждат заедно с така наречената сериозна преса ще пиша друг път, щото ме домързя :)
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
17 коментара:
А данните откъде са, и доколко може да им се вярва? Изглеждат в общи линии точни, въпреки че се чудя кой толкова ги чете тия хора от лявата колонка ...
(и да си призная, не бях чувал за вестник "Телеграф").
Малко уточнение. Уточнение, което няма да измести смисъла и тежестта на постинга...
Данните ти според мен са некоректни поне не към днешна дата. Нямам представа, какъв времеви период отразяват. Пък и по-важните (поне тези, които аз следя) от изброените не се печатат в ИПК.
@Emin Bei
Не са мои, на в."ШОУ" са. Имам добре информиран източник, пожелал да остане анонимен (приятелче там, бе), от когото знам, че ги взимат от печатниците (ИПК, Полиграфическия).
Обаче има едно голямо мазало от консигнацията, т.е. от брака. И в ИПК и в Полиграфическия се върти доста повече, отколкото се продава. Някои издания направо карат част от тиража за претопяване. Това е много стар номер, но е много трудно да му се хване края. Не знам защо се прави.
Любопитна случка: Преди време, когато "ШОУ" писа, че тиражът на "Труд" е около 120 000, а на "24" 90 000, с приятелче от рекламна агенция стана дума за това и той грозно се изхили. Каза ми, че наистина печатат толкова, но продават по 100 000 и 75 000. Знаел го, защото им изпълнявал поръчка за рекламни вложки и толкова били поръчали. числата ги помня приблизително, защото беше някъде миналата година.
Напълно е възможно данните на "ШОУ" дай не са коректни. Любопитно ще е ако можеш да посочиш някакви свои данни, плийз :)
@васил колев
Публикуват се редовно във в."Шоу". Взимат ги от печатниците.
Кой си дава парите за тях и аз се чудя :)
"Телеграф" е вестниче, издавано от Петьо Блъсков (собственикът на "Монитор" и "Политика") с главен редактор Петьо Блъсков - син. Освен че е примитивен, изобилства с правописни грешки. Обаче цената му е 40 ст. и публикува талони за намаления в разни вериги магазини - поради тези два фактора е втори по тираж.
Всъщност вече не са на Блъсков. Той току-що си продаде всички вестници на ДПС, защото беше практически фалирал:
http://e-vestnik.bg/1855
http://www.capital.bg/show.php?storyid=365213
Всекидневниците умират, прекалено мудни са, новините са с ден закъснение, всичко вече или си го прочел в нета или чул по телевизията. И аз си спомням как труд се хвалеше с тиражи над 470.000 бройки и показваше този на 24 часа с 200.000, само че тогава нито нета беше толкова разпространен нито имаше толкова информационни сайтове, а и хората се вълнуваха много повече.
Чува се, че в края на седмицата ще излезе статия за собствеността на вестниците и за тиража им в уважавана в България медия. Чакаме петък вечер :-)
Безпорно тенденцията е тази. Всички издания на ВАЦ падат.
И това не може да се отреди на световните тенденции за свиване на печата, защото пък тези на други вестници се вдигат - Стандарт и Дневник (макар втория да е рядък вид в провинцията)
При тези тиражи, може да се окаже че блогосферата като брой читатели има по-голямо влияние от ВАЦ, където редовият потребител чете последна страница, хвърля око на голата мацка с (c) Интернет и решава кръстословицата.
@dzver
Дано скоро да се случи!
А къде е списание МЕНИДЖЪР? То има към 12000 тираж
Ето, оказва се, че втори пропуск съм направила :(
Данните и анализът са само за вестниците. Списанията са доста различен пазар, който съвсем не е толкова чер, даже хич не е :)
Листовките не могат да са критерий за продаваемостта. Те се влагат доставят по сергиите с вестниците, после се връщат обратно за вторични с тях. Брака последните години скочи до към 40%. За сведение вестниците са 100% на консигнация от 4-5 години, преди се допускаше брак до 15-20% паксимум. Единствения вестник, който е тна твърда заявка е Трета възраст. Бестселър №1 за българия с тираж 340 000 бройки. Шоу не са го вкарали, за да не им засенчи първото място, което не им прави чест, но са вкарали техния си пенсионерски вестник "Над 55". Което доказва, че и те бъркат в кацата с мед и манипулират.
Ако заработи въпросната организация както трябва - www.abc.bg на всичките тези псевдомедии ще им лъснат задниците и ТТ няма да има вече.
Вижте този нов интересен блог по темата:
http://periodicabulgarica.blogspot.com/2007/09/blog-post.html
Ха! Данните са непълни, няма го седмизчника с най- голям тираж: Трета възраст: 320000 - 340000;
Колебанието е лято-зима; тиражът е в този порядък вече няколко години!
Възможно е да са непълни и най-вероятно са непълни, тъй като - както казах - са данни, публикувани от в."Шоу". А "Трета възраст" е конкурент на техния "Над 55" и е възможно да не са обективни. Както и в."Уикенд" изглежда заблуждава в данните за тиражите, които дава относно "Шоу".
Изходът е да се създаде нормален независим одит по тиражите, каквито има в белите държави, само че това не се случва вече години наред, защото най-много ВАЦ-овите издания се противопоставят. Познай от три пъти защо ;-)
Интересна работа, как става номера нЕкви си 'жълти' вестничета да имат *** *** тиражи?! Може би този, който е писал тази таблица си е мечтал за такива. Другото което е не мога да разбера позицията на тозим който я е публикувал тазу статия тук (Вени).
Искам да се извиня за допуснатите печатни грешки!
@ последен анонимен
Става номерът, защото при тях няма груба тенденция. Сиреч не лъжат като цигани.
Имам данни директно от двете печатници и от двата вестника за брака. "Труд" печата 90 000, а продава около 60 000. "24" е с по-нисък тираж. "Шоу" печата 21 000, а "Уикенд" - 24 000. Бракът им е 10-15%.
Всекидневникът "Телеграф" печата 110 000, бракът е около 10%. Пак заради липсата на лъжи.
Позицията ми е следната - "Труд" и "24" драстично са паднали, защото българският читател не е толкова наивен.
Публикуване на коментар