вторник, 6 ноември 2012 г.

А след Максим?


От 15 митрополити, ръководещи епархиите на Българската православна църква, само о бозе почившият патриарх Максим, ловчанският митрополит Гавриил, доростолският митрополит Амвросий и най-младият сред висшите духовници - пловдивският митрополит Николай, не са били сътрудници на Държавна сигурност - по официалното огласените данни от Комисията по досиетата.

Оттук нататък е твърде интересен изборът на новия патриарх.  Нямам предвид каноничните изисквания и процедури, а обществено-политическия смисъл. Ако бъде избран бивш агент на Държавна сигурност, сиреч, някой от мнозинството други 13 митрополити - това ще е знак, че гербавите мутромилиционери са овладяли и Църквата.

Същият знак ще е ако бъде избран Николай Пловдивски. Той е твърде властоугоден, въпреки че умело маскира това под формата на православен фундаменталист. Истинският проблем на Николай Пловдивски е, че не отговаря на изискването за навършена 50-годишна възраст, липсват му цели 7 години до нея. Не ми се вярва днешната власт да постъпи както глупавите и богонеугодни хора при първото управление на СДС, които нагазиха с калните си обувки църковната същност и църковния канон. Според мен около 95% от българите, независимо, че голямата част от тях се смятат за православни, нямат идея какво е канон. Това е все едно закон - но не в държавата, а в църквата. Особено в православните църкви на той е изключително важен. Дори Римокатолическата църква е по-гъвкава по отношение на канона.

Оттук нататък е твърде интересен изборът на новия патриарх.  Нямам предвид каноничните изисквания и процедури, а обществено-политическия смисъл. Ако бъде избран бивш агент на Държавна сигурност, сиреч някой от мнозинството 13 митрополити-агенти  - това ще е знак, че гербавите мутромилиционери са овладяли и Църквата.

Същият знак ще е ако бъде избран Николай Пловдивски. Той - поради младостта си, не е агент, но е твърде властоугоден, маскирайки слагачеството си под формата на едва ли не православен фундаментализъм. Проблемът с Николай Пловдивски е, че не отговаря на изискването за навършена 50-годишна възраст, липсват му цели 7 години до нея. Не ми се вярва днешната власт да постъпи както глупавите и богонеугодни хора при първото управление на СДС, които нагазиха с калните си обувки духовната същност и канона на Светата православна църква, създавайки разкола.

Според мен около 95% от българите, независимо, че голямата част от тях се смятат за православни, нямат идея какво е канон. Това е все едно закон в църквата. Особено в православните църкви той е изключително важен. Римокатолическата църква например е по-гъвкава по отношение на канона.

Междудругото, като казах "православни църкви" - т.е. множествено число, е също нещо непонятно за 95% от българите. Римокатолическата църква е една единствена. А православните църкви са 15 автокефални, сиреч самоуправляващи се (който поназнайва гръцки, ще разбере само от базисното определение - "автокефални") и 7 църкви, които са в канонична зависимост от някоя автокефална църква. Автокефалните църкви са Константинополската, Александрийската,  Антиохийската, Иерусалимската, Руската,
Грузинската, Сръбската, Румънската, Българската, Кипърската, Еладската,  Албанската, Полската, Православната Църква на Чешките земи и Словакия, Православната Църква
в Америка.

Всички тези църкви, респективно техните глави - патриарситe, са равни помежду си. За разлика от римокатолиците от цял свят, които имат един глава - папата, и чиито енциклики, були  и прочие (не съм им много веща в канона) нормативни
църковни актове имат сила, задължителна за всички.

Но да се върнем към нашия проблем. Моралът и канонът предполагат, че изборът на наследник на о бозе почившия Максим  трябва да се осъществи измежду двама митрополити:
Гавриил Ловчански и Амвросий Доростолски - които не са били агенти на ДС.

Третият, кото не е бил агент - поради младостта си, Николай Пловдивски би бил открито скандален избор от гледна точка
на устава - 43-годишен, когато се изискват 50.

С Амвросий Доростолски има друг проблем - по време на печалния за вярата, за Църквата и за вярващите разкол той бе активен участник в разколническата група на Пимен. И независимо от това, че разколът бе преодолян с доброта и взаимосъгласие, той не може да бъде зачеркнат като несъществуващ. И никой от митрополитите участници в него не може да свали от себе си този грях.


Всеки от останалите 13 пък би бил скандален от морална гледна точка. Не само от гледна точка на общочовешкия морал, а и от църковния. Нещата, които има в досиетата на почти всички, са, меко казано, нелицеприятни. Може би единствен Натанаил Неврокопски би могъл, и то с основание, да твърди, че няма небогонеугодно дело, което е вършил, а е работил за българската държава. Да, така е. Ама като агент на Първо главно управление на Държавна сигурност. Не мисля, че да работиш за комунистическата Държавна сигурност е богоугодно дело.

И какво стана? Единственият достоен от църковна и морална гледна точка е Гавриил Ловчански. Той е приеман донякъде като представител на руското лоби. Но когато говорим за църковни лобита, сме длъжни да знаем, че общата политика има малко общо с тях. Защото Руската православна църква днес е мракобесно-фундаменталистка, но и Гръцката не е по-добра стока - същото мракобесие. Който и да е, трябва да уведоми за кончината първите държавници и поместните православни църкви и до 7 дни да организира избирането на наместник-председател. Той пък до 4 месеца трябва да насрочи и проведе изборите за нов патриарх - единствената разлика в мракобесието на руската и гръцката църква е, че рашките стимулират фундаментализма й с властови цели; а византийците озаптяват - къде с морков, къде с тояга, православния фундаментализмъм. Основнаота разлика е в пронципното отношение към православния фундаментализъм: рашките го стимулират е култивират; а византийцитеупорито продължават (и имат успех) в озаптяването им - чрез кротце, со благо (и малко кютек) и без да им бута гювеч, за разлика от путинска Русия.

Натанаил, който е основен представител на гръцкото лоби, както и до голяма степен Николай Пловдивски не се срамят да се изявявят ката фундаменталисти (нещо, което другите руски възпитаници у нас не си позволяват) - Николай заклеймяма Мадона и инвитрото, Натанаил се би преди няколко години в храма "Александър Невски" с разколници - да, би се като верно готин побойник в буквалния смисъл на думата и след това обясни гаменщината си с Христовите думи "Не мислете, че дойдох да донеса мир на земята; не мир дойдох да донеса, а меч" (Мат. 10:34). Но по принцип в автокефалните църкви (каквито са православните) няма особено значение този вид - междудържавен, лобизъм. Това, което има значение са личностовите характеристики на Николай Пловдивски и Натанаил Неиврокопски. Патриоархът би трябвало да е умерен и с отворена душа към всеки, както не би трябвало в душата му да има гняв.

Не можем да правим никакви изводи за бъдещия избор от това, че единственият достоен кандидат за патриарх - Гавриил Ловчански ще ръководи временно Светия Синод. Тъй като това се определя дефинитивно по старшинство. Който и да е ръководещ го като най-старши, трябва да уведоми за кончината на о бозе почившия патриарх първите държавници и поместните православни църкви и до 7 дни да организира избирането на наместник-председател. Той пък до 4 месеца трябва да насрочи и проведе изборите за нов патриарх.

Сиреч знаков ще бъде изборът на наместник-председател.  И сега ще прозвуча кощунствено, правейки връзка с ефимерната от църковно-духовна гледна точка светска власт. Ако за наместник-председател бъде избран друг освен Гавриил, това ще значи едно единствено нещо - че гербавите мутромилиционери са решили да овладеят и църквата. И след нагласени избори - а как няма да ги наглласиш като имаш 13 агенти - нна финала азначиш гербоудобен патриарх.

Толкова ме възмущава подобна възможност, че ме избива на неприличен хумор - а за чий им е?


4 коментара:

Анонимен каза...

Ми какво да кажа - писаното е творение на явен атеист мекао казано- поне да беше емисар на папата па да пита за чий им е на българите патриарх - всъщност така се осъществяват въжделенията на другите православни църкви да погълнат българската епархия

Unknown каза...

Да, от християнска гледна точка аз съм атеист. Но от духовна гледна точка аз съм вярващ. Аз вярвам, че има Висша сила, която двиги света. Че тази Висша сила е принципна непознаваема за за нас, човециште. Но присъствието й е толкщова мощно, че хиляди години мили4они, да не кажа милиарди човеци - усетили с душите с съществувануето й, са измислили религиите. Като начин да рационализираш това, което не разбираш. Да го подредиш в кутийки, да му сложиш етикети и да наложиш правила за човеците, свързани с кутийките и етикетите. Разбирам тази човешка склонност да рационализира всичко. И смятам, че неаин плод е канцацията за Бога и Иисус при християните, За Аллах при мюсюлманите, за Буда при будистите, за еврейския бог (който по закон няма и не може да има име) и така нататък при всички по-малко разпространени религии.
Неслучаойно повечето от големите физици на 20-ти век са били вярващи, вкл. големите в квантовата механика. Аз смятам, че науката и вярата не само не си противоречат, а водят към едно и също нещо - ожткриваонето на проявиште на Висшата сила. Защото нейната същност е прионципно непознаваема. Бих могла още много да говоря за квантовата физика и Бога - както обикновено се представя този проблем, но коментарът ще стане много дълъг, а и мисля, че не това те интересува.
Теб те възмущава, че един атеист опитва да изказва мнение зао неща, в които не вярва. Прав си във възмущението си.
Но, първо - смятам, че познавам православието като доктрина и канон много повече от тия, дето по големи празници ходят в църква да палят свещ и да се кръстят. Да, яаз смятам, че 90% от българския народ са езичници и християнските ритуали ги изпълняват както първобитните общества - защото така трябва, а не защото вярват. В нищо не вярва 90% от българския народ.
И така стигнахме до темата за Българската православна църква. Аз не харесвам православието от социално-политическа гледна точка, но разговорът ни не е за това. Аз смятам, че православието е важнож за България и българите. И ако упреквам архиереите на БПЦ е затова, че те забравиха първото си задэлжение пред паството си - да разпространяват и дао укрепяват вярата. 20 и повече години висшите сдиховници се занимаваха с интриги, замесвайки и политици; занимаваха се и продължават да се занимават с бизнес. А вярата са здабравили напълно. Няма да давам примери, защото целта ми не е публичен донос срещу тоя или оня. А целта ми е да покажа печалното състояние на Бъргарската православна църква. На нивожто на низшите църковни служители има много прекрасни хора, които отдават силе, умения и вяра; които преодоляват препятствия, в грижа за душата и вярата на паството си. Но всеки обикновен църковен служител знае, че за обикновения човек душата и вярата не са само дух, а са част от материалния им живот. И тези достойни хора работят и за за подобряват несъвършената човешка материална същност.
Само два примера ще ти дам, и прося извинение от мнозината други, които също така съвестно и посветено вършан пастирската си работа.

отец Иван - който направи и поддържая дом за приютяване и помощ на слабите и безпомощните. Повече няма да говоря за него - защото медиите достатъчно писаха

отец Марио - който години наред служеше на Бога в Медицинска академия, а когато комунистите го изхдвърлиха продължи да служи. На болните - да вдъхва вяра, на безнадеждно болните - утешение. Аз съм била при отец Марио (когато бях много болна) - такова чувство на просветление, на вяра и надежда неи съм получавала.

И ако говоря не много добре за БПЦ е затова, че висшите й архиереи са забравили първото си и най-главно задължение - за душите на паството си. Че сред тях няма хора ката отец Иван и отец Марио.

Unknown каза...

За да разбереш какво за мен е пряевославния Бог, виж нещо, което съм писала. Не аз. А разговор на отец Марио с приятелка, която си отиде от рак. Щом си вярващ, изслушай го (защото е видео) -
http://semkiibonbonki.blogspot.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BB

Анонимен каза...

http://www.svobodata.com/page.php?pid=10281&rid=5773 Мисля ,че ема връзка с поста.