вторник, 16 август 2011 г.

Счупване. Какво да правим.


счупване фрактура Имах нещастието да си счупя пръст и ще споделя опита си, защото разбрах, че в България нямаш гаранции, че ще получиш адекватно лечение, и единственото противодействие на тази свинщина е максималната информираност на пострадалия.

Счупих си средния и беззименния пръсти на 23 юни т.г. към 03 ч. сутринта. Как - събудих се да отида до тоалетната и без да паля лампата, ударих протегнатата уж за да напипвам пътя ръка директно в стената. Извод 1: Не ходете на тъмно дори в собствения си дом, особено ако не сте разбудени съвсем.

Болката бе много силна, а пръстите бяха видимо изкривени. Отидох веднага в спешното отделение на ИСУЛ (защото ми е по-близо). Там след много чукане по вратата на кабинета за спешна помощ ми отвори сестра, чиито коси бяха разрошени, а престилката незакопчана. Имам предвид не нещо сексуално, а че явно досега бе спала на кушетката. По-лошото бе и че явно лекарят също спеше, защото тя ми каза да дойда сутринта след 8.00. На плахите ми опити да възразя, че те са също спешен център и трябва да ми окажат спешна помощ, каза: "Щом така ще ме заплашвате, няма никой да ви намести и гипсира преди 8.00 часа. Лекарят го няма". Извод 2: Не си губете времето да ходите до други спешни центрове освен "Пирогов". Не вярвайте на здравното министерство, че имало и други звена за спешна помощ - лъжат.

В "Пирогов" бях някъде към 4 часа сутринта. Бързо ме обслужиха - сиреч наместиха очевидно изкривените пръсти и ги гипсираха. Дадоха ми талон да отида на контролен преглед след 10 дена. Тогава получих голямата изненада: единият пръст бе силно разместен. Самият лекар в кабинета за контролни прегледи бе неприятно учуден, че са ме гипсирали така (вж. снимката). Според него е трябвало още тогава (след гипсирнето) да ми кажат, че единият пръст не е могъл да се намести правилно и да ме информират какво може да се направи. Едната възможност: операция до 1-2 дена за изправяне. Другата: Изчакване да зарасне, провеждане на физиотерапия и ако тя не възстанови функциите на пръста - операция. Е, аз вече бях предопределена да вървя по втория вариант. И именно тук е лекарската свинщина: Оня, който ме намести лошо, дори не ме информира за това, и по-лошото - не ми каза какво следва от лошото наместване. Ако знаех, щях да избера операция веднага - която има повече шанс за успешно възстановяване. Но безхаберният лекар нищо не ми каза.

Сега очаквам операция. Има два варианта, и двата започват със счупване на зарасналото накриво и правилното му наместване. При първия вариант се слагат пирончета, за да го държат; при втория - плака (нещо като мъничка тенекийка, обхващаща костта около счупеното място). Разликите: 1. пирончетата ги плаща здравната каса, плаките - не, струват 1 800 лв; 2. лечението е по-успешно при плаките, отколкото при пирончета. В това време вече бе ясно, чи кривият пръст упорито на желае да се раздвижи, независимо от провежданата физиотерапия. Какво значи това? Както всеки средностатически човек, не подозирах колко е важна ролята на безименния пръст. Без него нито можеш да свиеш ръката в юмрук, нито да пишеш на компютър (абе, и да пишеш с химикалка си е трудно).С две думи: Не мога да измета и измия пода - защото дръжката на метлата и на парцала не мога да хвана здраво, не мога да изстискам парцал или гъбичка за домакински цели, не мога да държа нормално гъбичка за баня, не мога да използвам нож и ножичка. Извод 3 и общ извод: Не вярвайте на лекаря, който (ви намества и) гипсира. Изрично го попитайте дали има разместване и ако има, какви са възможните последици и евентуално възможните лечения. В приличните европейски държави лекарите правят това, но у нас пет пари не дават за пациента, номерът е да го претупат. Знам, че има свестни лекари и не очаквах, че в държавнофинансираната здравна помощ ще попадна на несвестен, но така случих. Извод 4: Винаги питайте лекаря, който ви намества и гипсира, какъв е резултатът, има ли разместване и ако има, какво трябва да правите. И не пропускайте да си вземете снимката. Те се обработват компютърно и в "Пирогов" ви дават диск със записа. На него има и програма за гледане - снимката в този постинг е от диска на "Пирогов". В ИСУЛ не дават снимките, но ако я поискате и им дадете празен диск, на който да я копират, нямат основание да откажат.[/u]

С две думи: Надявам се да не ви случва. Ако ви се случи, действайте по тоя начин. И теглете една майна на т.нар здравна система и политиците, които 10 години си играят с болните хора.


1 коментар:

Maya M каза...

Съчувствам ти. Надявам се занапред на пръста ти да му върви повече.