Има и друго: повечето от вас живеете без вяра, в доволство, сладостратие и разкош. Ако поне един от вас прочете строфи от Еклисиаст, ще усети, че има и друг, по-истински живот.
Книга на Еклисиаста или Проповедника
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
Книга на Еклисиаста или Проповедника
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
Книга на Еклисиаста или Проповедника
ГЛАВА 1.
1. Думи на Еклисиаста, син Давидов, цар иерусалимски. 2. Суета на суетите, каза Еклисиаст, суета на суетите - всичко е суета! 3. Каква полза за човека от всичките му трудове, с които се труди под слънцето? 4. Род прехожда, и род дохожда, а земята пребъдва довека. 5. Слънце изгрява, и слънце залязва и бърза към мястото си, дето изгрява. 6. Вятър вее към юг и отива към север, върти се, върти се в своя път и пак почва своите кръгообращения. 7. Всички реки текат в морето, но морето се не препълня: те отново се връщат към онова място, отдето реки текат, за да текат пак. 8. За всяка работа се иска труд; човек не може всичко да изкаже; око се не насища от гледане, ухо се не напълня от слушане. 9. Каквото е било, пак ще бъде, и каквото се е правило, пак ще се прави - няма нищо ново под слънцето. 10. Случва се да казват за нещо: "виж, на, това е ново"; но то е било вече през вековете, що са били преди нас. 11. Няма спомен за миналото; па и за това, що има да стане, няма да остане спомен у ония, които бъдат отпосле. 12. Аз, Еклисиаст, бях цар над Израиля в Иерусалим; 13. и насочих сърцето си да издирвам и изпитвам чрез мъдрост всичко, що става под небето; това тежко занятие даде Бог на синовете човешки, за да се упражняват с него. 14. Видях всички работи, които се вършат под слънцето, и ето - всичко е суета и гонене на вятър. 15. Кривото не може да стане право, и това, що го няма, не може да се брои. 16. Думах в сърце си тъй: ето, аз се въздигнах и придобих мъдрост повече от всички, които бяха преди мене над Иерусалим, и сърцето ми видя много мъдрост и знание. 17. И насочих сърцето си да познае мъдрост, да познае безумие и глупост; но узнах, че и това е гонене на вятър; 18. защото, голяма мъдрост - голямо страдание, и който трупа познание, трупа тъга. | |
ГЛАВА 2.
1. Рекох в сърце си: хайде, ще те изпитам с веселба, и наслади се с блага; но и това е суета! 2. За смеха казах: глупост! а за веселбата: какво тя донася? 3. Намислих в сърце си да насладя плътта си с вино и, докато сърцето ми се води по мъдростта, да се придържам и о глупостта, докле видя, кое е хубаво за синовете човешки, какво би трябвало да правят те под небето през малкото дни на своя живот. 4. Предприех големи работи: съградих си къщи, насадих си лозя, 5. уредих си градини и садини и посадих там всякакви овощни дървета; 6. направих си водоеми за поливане садините, в които растат дърветата; 7. придобих слуги и слугини, имах си и слуги домородни; също и едър и дребен добитък имах повече, нежели всички, които бяха преди мене в Иерусалим; 8. събрах си сребро и злато и скъпоценности от царе и области; доведох си певци и певици и това, що наслаждава синовете човешки - разни свирала. 9. И станах аз велик и богат, повече от всички, които бяха преди мене в Иерусалим; и мъдростта ми си остана с мене. 10. Каквото и да пожелаеха очите ми, не им отказвах, не забранявах на сърцето си никаква веселба, понеже сърцето ми се радваше във всички мои трудове, и това ми беше дял от всички тия трудове. 11. И озърнах се, та погледнах всичките си работи, които бяха извършили ръцете ми, и труда, с който бях се трудил, вършейки ги: и ето - всичко е суета и гонене на вятър, и няма от тях полза под слънцето! 12. Па се обърнах да погледна мъдростта, безумието и глупостта: защото, какво може да направи човек след царя, вън от онова, що е вече направено? 13. И видях, че предимството на мъдростта пред глупостта е тъкмо такова, каквото е предимството на светлината пред тъмнината: 14. на мъдрия очите са в главата му, а глупавият ходи в тъмнина; но узнах, че една съдба ги всички постига. 15. И казах в сърце си: и мене ще постигне същата съдба, както и глупавия: защо съм станал много мъдър? И казах в сърце си, че и това е суета; 16. защото няма да помнят мъдрия вечно, както и глупавия; след време всичко ще бъде забравено, и, уви! мъдрият умира тъй, както и глупавият. 17. Тогава намразих живота, понеже ми станаха отвратителни работите, що се вършат под слънцето; защото всичко е суета и гонене на вятър! 18. И намразих целия си труд, с който бях се трудил под слънцето, защото трябва да го оставя на човека, който ще дойде след мене. 19. И кой знае: мъдър ли ще бъде той, или глупав? А той ще се разпорежда с целия ми труд, с който съм се трудил и с който съм се показал мъдър под слънцето. И това е суета! 20. Обърнах се да внуша на сърцето си да се откаже от всичкия труд, с който бях се трудил под слънцето, - 21. защото един човек се труди мъдро, със знание и успех, и трябва да предаде всичко на човек, който не се е трудил за това, - като да е негов дял. И това е суета и зло голямо! 22. Защото, какво ще има човек от всичкия си труд и грижа на сърцето си, задето се труди под слънцето? 23. Понеже всичките му дни са скърби, и трудовете му - безпокойство; дори и нощем сърцето му не знае покой. - И това е суета! 24. Не е във властта на човека и това благо - да яде, да пие и да наслаждава душата си от своя труд. Аз видях, че и това е от Божия ръка; 25. защото кой може да яде и кой може да се наслаждава без Бога? 26. Той дава мъдрост, знание и радост на човека, който е добър пред лицето Му; а на грешника дава грижи - да събира и трупа, за да го предаде отпосле ономува, който е добър пред лицето Божие. И това е суета и гонене на вятър! | |
ГЛАВА 3.
1. Всичко си има време, време има за всяка работа под небето: 2. време да се родиш, и време да умреш; време да садиш, и време да скубеш насаденото; 3. време да убиваш, и време да лекуваш; време да събаряш, и време да съграждаш; 4. време да плачеш, и време да се смееш; време да тъгуваш, и време да играеш; 5. време да разхвърляш камъни, и време да събираш камъни; време да прегръщаш и време да избягваш прегръдки; 6. време да търсиш, и време да губиш; време да къташ, и време да пилееш; 7. време да раздираш, и време да съшиваш; време да мълчиш, и време да говориш; 8. време да обичаш, и време да мразиш; време за война, и време за мир. 9. Каква полза има работещият от онова, над което се труди? 10. Видях тая грижа, що Бог е дал на синовете човешки, за да се упражняват в това. 11. Всичко Той е направил да бъде хубаво в свое време, и вложил вечността в сърцето им, макар човек да не постига от начало до край делата, които Бог върши. 12. Познах, че за тях няма нищо по-добро, освен да се веселят и да правят добро през живота си. 13. И ако някой човек яде и пие, и вижда доброто във всеки свой труд, това е дар Божий. 14. Познах, че всичко, що прави Господ, пребъдва довека; към това няма какво да се прибавя, от това няма какво да се отнима; и Бог върши тъй, че да благоговеят пред лицето Му. 15. Каквото е било, то е и сега, и каквото ще бъде, то е вече било, - и Бог ще повика назад миналото. 16. И още видях под слънцето: място за съд, а там - беззаконие; място за правда, а там - неправда. 17. И казах в сърце си: праведния и нечестивия Бог ще съди, понеже времето за всяко нещо и съдът за всяко дело е там. 18. Казах в сърце си за синовете човешки - да ги изпита Бог, и да видят, че те сами по себе си са животни, 19. защото съдбата на синовете човешки и съдбата на животните е съдба една: както умират едните, тъй умират и другите, и едно е диханието у всички, и човек няма предимство пред добитъка, понеже - всичко е суета! 20. Всичко отива на едно място: всичко е произлязло от пръст, и всичко ще се върне в пръстта. 21. Кой знае: духът на синовете човешки възлиза ли нагоре, и духът на животните слиза ли надолу, в земята? 22. И тъй, аз видях, че няма нищо по-добро, освен човек да се наслаждава с делата си, понеже това е негов дял; защото, кой ще го доведе отпосле да погледа това, което ще бъде след него? | |
ГЛАВА 4.
ГЛАВА 5.
1. Не бързай с езика си, и сърцето ти да не бърза да изговаря думи пред Господа: защото Бог е на небето, а ти на земята; затова думите ти да не бъдат много. 2. Защото, както сънища идват при много грижи, тъй и гласът на безумния се познава от многото думи. 3. Кога даваш оброк Богу, не се бави да го изпълниш, защото Той не благоволи към глупави: каквото си обрекъл, изпълни. 4. По-добре ти е да не обещаваш, нежели да обещаеш и да не изпълниш. 5. Не позволявай на устата си да вкарват в грях плътта ти и не говори' пред Ангела (Божий): "това е грешка". Защо ти е да правиш така, че Бог да се разгневи на думата ти и да съсипе работата на ръцете ти? 6. Защото в многото сънища, както и в многото думи - много суета; но ти се бой от Бога. 7. Ако видиш в някоя област притеснение на сиромаха и нарушение на съда и на правдата, не се чуди на това: защото над високия гледа по-висок, а над тях - още по-висок; 8. а предимството на страната изцяло е царят, който се грижи за страната. 9. Който обича сребро, на сребро няма да се насити, и който обича богатство, той няма полза от това. И това е суета! 10. Увеличава се имотът - увеличават се и потребителите му; и каква облага за притежателя му: нима само да гледа с очите си? 11. Сладък е сънят за оногова, който се труди, - ял той малко или много; ала преяждането не дава на богатия да заспи. 12. Има един мъчителен недъг, който съм видял под слънцето: богатство, пазено от притежателя му за негова вреда. 13. А това богатство загива от злочести случки: роди му се син, и нищо няма в ръцете му. 14. Както е излязъл гол из майчината си утроба, такъв си той отива, какъвто е дошъл; и нищо не ще вземе от труда си, що би могъл в ръка да понесе. 15. И това е тежък недъг: какъвто е дошъл, такъв си и отива. Каква, прочее, за него полза, като се е трудил на вятър? 16. А той през цял живот ял на тъмно, много дразнен, огорчаван и ядосван. 17. Ето още какво намерих добро и приятно: да ядеш и да пиеш и да се наслаждаваш с доброто на всичките си трудове, с каквито се трудиш под слънцето през всички дни на живота си, които ти е дал Бог; защото това е твой дял. 18. И ако на някой човек Бог е дал богатство и имот и му е дал власт да се ползува от тях, да взима своя дял и да се наслаждава от трудовете си, - това е Божий дар. 19. Няма дълго време да помни той дните на живота си; затова Бог го и възнаграждава със сърдечна радост. | |
ГЛАВА 6.
1. Има едно зло, което видях под слънцето, и то често бива между човеците: 2. Бог дава на човека богатство, имот и слава, и за душата му няма оскудия в нищо, каквото и да пожелае; ала Бог не дава нему да се ползува от това, а се ползува от него чужди човек: това е суета и тежък недъг! 3. Ако някой народи сто деца, преживее много години и още се увеличат дните на живота му, но душата му не би се наслаждавала с добро, и нямаше за него дори погребение, то щях да кажа: пометниче е по-честито от него, 4. защото е напразно дошло и отишло в тъмнина, и името му е покрито с мрак. 5. То дори не е видяло и не е познало слънцето: то е по-спокойно, нежели онзи. 6. А онзи, макар преживял и две хиляди години, без да се наслаждава с доброто, няма ли да иде все на едно място? 7. Всички трудове на човека са за гърлото му, а душата му се не насища. 8. А какво предимство има умният пред глупавия, какво - сиромахът, който знае да ходи пред живите? 9. По-добре е да виждаш с очи, нежели да се луташ с душа. И това е също суета и гонене на вятър. 10. Което съществува, то е вече наречено с име, и се знае, че това е - човекът, и че той не може да се препира с оногова, който е по-силен от него. 11. Има много такива работи, които увеличават суетата: тогава, кое е за човека по-добро? 12. Защото, кой знае, кое е добро за човека в живота, през всички дни на суетния му живот, които той прекарва като сянка? И кой ще каже на човека, какво ще бъде след него под слънцето? | |
ГЛАВА 7.
1. Добро име е по-добро от скъпи мазила, и смъртен ден - от рожден ден. 2. По-добре е да отиваш в къща, дето плачат за умрял, нежели да отиваш в къща, дето се пирува, защото там е краят на всеки човек, и живият ще приложи това към сърцето си. 3. Тъга е по-добро от смях; защото кога е печално лицето, сърцето става по-добро. 4. На умните сърцето е в къща, дето плачат, а на безумните сърцето - в къща, дето се веселят. 5. По-добре да слушаш изобличения от мъдър, нежели да слушаш песни на глупави; 6. защото смехът на глупавите е също, както кога пращи тръне под котел. И това е суета! 7. Притеснявайки другите, мъдрият става глупав, а подаръците развалят сърцето. 8. Краят на една работа е по-добър от началото й; търпелив е по-добър от високомерен. 9. Не бивай с духа си бръз на гняв, защото гневът се гнезди в сърцето на глупави. 10. Не думай: "защо прежните дни били по-добри от сегашните?", защото не от ум питаш за това. 11. Добро нещо е мъдростта, както и наследството, особено за ония, които виждат слънце; 12. защото под нейна сянка е също, както под сянката на сребро; но предимството на знанието е това, че мъдростта дава живот на притежателя си. 13. Виж Божиите дела: кой може да изправи това, което Бог е направил криво? 14. В честити дни ползувай се от доброто, а в злочести дни размисляй: едното и другото е сторил Бог, за да не може човек да каже нищо против Него. 15. Нагледах се на всичко през суетните мои дни: праведникът загива в своята праведност; нечестивецът живее дълго в нечестието си. 16. Не бивай много строг и недей се изтъква за много умен: защо да погубваш себе си? 17. Не се предавай на грях и не бивай безумен: защо да умираш без време? 18. Добре е, ако се държиш о едното и не махваш ръка от другото; защото, който се бои от Бога, ще избегне всичко това. 19. Мъдростта прави мъдрия по-силен от десет властника в един град. 20. Няма праведник на земята, който да прави добро и никак да не греши; 21. затова не обръщай внимание на всяка дума, която се говори, за да не чуеш роба си, кога те хули; 22. защото сърцето ти знае много случаи, когато и ти сам си хулил другите. 23. Всичко това съм изпитал с мъдрост; аз казах: "ще бъда мъдър", но мъдростта е далеко от мене. 24. Далеко е това, що е било, и дълбоко, дълбоко: кой ще го постигне? 25. Обърнах се със сърцето си, за да узная, изуча и издиря мъдростта и разума, и да позная нечестието на глупостта, невежеството и безумието, - 26. и намерих, че по-горчиво от смъртта е жената, защото тя е мрежа, сърцето й - примка, ръцете й - окови; добрият пред Бога ще се спаси от нея, а грешникът ще бъде уловен от нея. 27. Ето, това намерих аз, каза Еклисиаст, изпитвайки едно след друго. 28. Какво още е търсила душата ми, и го не намерих? - Мъж намерих един от хиляда, но жена между всички тях не намерих. 29. Само това намерих, че Бог направил човека прав, но човеците се пуснали в много мъдрувания. | |
ГЛАВА 8.
1. Кой е като мъдрия, и кой разбира значението на нещата? Мъдростта на човека просветлява лицето му, и строгостта на лицето му се изменява. 2. Аз казвам: пази царската дума, и то - поради клетвата пред Бога. 3. Не бързай да бягаш от лицето му и не упорствувай в лошите работи; защото той, каквото поиска, всичко може да стори. 4. Дето е думата на царя, там е властта; и кой ще му каже: какво правиш? 5. Който спазва заповед, той не изпитва никакво зло: сърцето на мъдрия знае и време, и наредба; 6. защото за всяка работа има си време и наредба; а за човека е голямо зло, 7. дето не знае, какво ще бъде; и как ще бъде това - кой ще му каже? 8. Човек не е властен над духа, за да удържи духа, и няма власт над смъртния ден, нито избава в тая борба, а нечестие няма да спаси нечестивеца. 9. Всичко това видях, и обръщах сърцето си към всяка работа, що се върши под слънцето. Бива време, кога човек господарува над човека за своя вреда. 10. Видях тогава, че погребваха нечестивци, че идваха и отхождаха от светото място и биваха забравяни в града, дето тъй постъпваха. И това е суета! 11. Скоро се не върши съд над лоши работи; от това се и не плаши сърцето на синовете човешки да прави зло. 12. Макар грешникът да върши сто пъти зло и да кисне в него, но аз зная, че ще бъде добро на ония, които се боят от Бога, които благоговеят пред лицето Му; 13. а за нечестивеца няма да има добро, и като сянка, кратко време ще пребъде онзи, който не благоговее пред Бога. 14. Има и такава суета на земята: праведници ги постига онова, що биха заслужили делата на нечестивци, а с нечестивци бива онова, що биха заслужили делата на праведници. И аз си казах: и това е суета! 15. И похвалих аз веселбата; защото няма по-добро за човека под слънцето, освен да яде, да пие и се весели: това го придружава в трудовете през дните на живота му, що му е дал Бог под слънцето. 16. Кога обърнах сърцето си към това, да постигна мъдрост и да разгледам работите, що се вършат на земята, и сред които човек не знае сън ни денем, ни нощем, - 17. тогава видях всички дела Божии и намерих, че човек не може постигна работите, които се вършат под слънцето. Колкото и да се труди човек да изпитва, пак няма да постигне това. И ако някой мъдрец каже, че знае, той пак не може да постигне това.
| |
ГЛАВА 9.
ГЛАВА 10.
ГЛАВА 11.
1. Пущай хляба си по водите, защото след много дни пак ще го намериш. 2. Давай дял на седем души, и дори на осем, защото не знаеш, каква неволя ще бъде на земята. 3. Кога се напълнят облаците, изливат дъжд на земята; и ако едно дърво падне към юг или към север, то си остава там, дето е паднало. 4. Който наблюдава вятъра, няма да сее, и който гледа на облаците, няма да жъне. 5. Както не знаеш пътищата на вятъра, нито как се образуват кости в утробата на трудна жена, тъй не можеш да узнаеш и делата на Бога, Който върши всичко. 6. Сутрин сей семето си и вечер не давай почивка на ръката си, защото не знаеш, едното ли, или другото повече ще успее, или едното и другото ще бъдат еднакво добри. 7. Сладка е светлината, и приятно е за очите да гледат слънце. 8. Ако човек преживее и много години, нека се весели през всички тях и нека помни тъмните дни, каквито ще има много: всичко, що иде, е суета! 9. Весели се в младостта си, момко, и сърцето ти да вкусва радост през дните на твоята младост; и ходи, където ти сърце тегли и дето ти очи видят; само знай, че за всичко това Бог ще те изведе на съд. 10. Пъди скръбта от сърцето си и отклонявай злото от тялото си, защото детинство и младост са суета. | |
ГЛАВА 12.
1. И помни твоя Създател през дните на младостта си, докле не са дошли тежки дни и не са настанали години, за които ще казваш: "няма за мене наслада в тях";2. докле слънце, светлина, месечина и звезди не са потъмнели, и не са дошли пак черни облаци след дъжда;
3. докле не е настъпил оня ден, кога къщните пазачи затреперят, и силните мъже се прегънат; кога престанат да мелят, които мелят, понеже са останали малко; кога се помрачат ония, които през прозорец гледат;
4. кога пътните врата почнат да се затварят; кога замлъкне шумът на хромелите, и човек почне да става по гласа на петела, и дъщерите-певици замлъкнат;
5. кога висините бъдат за тях страшни, и по пътя ще има ужаси; кога зацъфти миндалът, и скакалецът стане тежък, и каперсът се пръсне; защото човек отива във вечния си дом, и оплаквачките са готови да го обкръжават по улицата;
6. докле се не скъса сребърната верижка и не се съдере златната превръзка, и не се строши стомната при извора, и не падне колелото над кладенеца.
7. И ще се върне пръстта в земята, каквото си е била; а духът ще се върне при Бога, Който го е дал.
8. Суета на суетите, каза Еклисиаст, всичко е суета!
9. Еклисиаст, освен че беше мъдър, но и учеше народа на знание. Той всичко изпитва', изучва' и състави много притчи.
10. Еклисиаст гледа' да намери хубави изречения и вярно записа думите на истината.
11. Думите на мъдреците са като остени, и като забити гвоздеи са техните изречения, дадени от единия Пастир.
12. А освен всичко туй, синко, пази се от това: да съставяш много книги - то няма край, и да четеш много - то е уморително за тялото.
13. Да изслушаме същината на всичко: бой се от Бога и пази Неговите заповеди, защото в това се заключава всичко за човека;
14. защото Бог ще изведе на съд всяка работа и всичко тайно, било то добро, било лошо.
ГЛАВА 1.
1. Думи на Еклисиаста, син Давидов, цар иерусалимски. 2. Суета на суетите, каза Еклисиаст, суета на суетите - всичко е суета! 3. Каква полза за човека от всичките му трудове, с които се труди под слънцето? 4. Род прехожда, и род дохожда, а земята пребъдва довека. 5. Слънце изгрява, и слънце залязва и бърза към мястото си, дето изгрява. 6. Вятър вее към юг и отива към север, върти се, върти се в своя път и пак почва своите кръгообращения. 7. Всички реки текат в морето, но морето се не препълня: те отново се връщат към онова място, отдето реки текат, за да текат пак. 8. За всяка работа се иска труд; човек не може всичко да изкаже; око се не насища от гледане, ухо се не напълня от слушане. 9. Каквото е било, пак ще бъде, и каквото се е правило, пак ще се прави - няма нищо ново под слънцето. 10. Случва се да казват за нещо: "виж, на, това е ново"; но то е било вече през вековете, що са били преди нас. 11. Няма спомен за миналото; па и за това, що има да стане, няма да остане спомен у ония, които бъдат отпосле. 12. Аз, Еклисиаст, бях цар над Израиля в Иерусалим; 13. и насочих сърцето си да издирвам и изпитвам чрез мъдрост всичко, що става под небето; това тежко занятие даде Бог на синовете човешки, за да се упражняват с него. 14. Видях всички работи, които се вършат под слънцето, и ето - всичко е суета и гонене на вятър. 15. Кривото не може да стане право, и това, що го няма, не може да се брои. 16. Думах в сърце си тъй: ето, аз се въздигнах и придобих мъдрост повече от всички, които бяха преди мене над Иерусалим, и сърцето ми видя много мъдрост и знание. 17. И насочих сърцето си да познае мъдрост, да познае безумие и глупост; но узнах, че и това е гонене на вятър; 18. защото, голяма мъдрост - голямо страдание, и който трупа познание, трупа тъга. | |
ГЛАВА 2.
1. Рекох в сърце си: хайде, ще те изпитам с веселба, и наслади се с блага; но и това е суета! 2. За смеха казах: глупост! а за веселбата: какво тя донася? 3. Намислих в сърце си да насладя плътта си с вино и, докато сърцето ми се води по мъдростта, да се придържам и о глупостта, докле видя, кое е хубаво за синовете човешки, какво би трябвало да правят те под небето през малкото дни на своя живот. 4. Предприех големи работи: съградих си къщи, насадих си лозя, 5. уредих си градини и садини и посадих там всякакви овощни дървета; 6. направих си водоеми за поливане садините, в които растат дърветата; 7. придобих слуги и слугини, имах си и слуги домородни; също и едър и дребен добитък имах повече, нежели всички, които бяха преди мене в Иерусалим; 8. събрах си сребро и злато и скъпоценности от царе и области; доведох си певци и певици и това, що наслаждава синовете човешки - разни свирала. 9. И станах аз велик и богат, повече от всички, които бяха преди мене в Иерусалим; и мъдростта ми си остана с мене. 10. Каквото и да пожелаеха очите ми, не им отказвах, не забранявах на сърцето си никаква веселба, понеже сърцето ми се радваше във всички мои трудове, и това ми беше дял от всички тия трудове. 11. И озърнах се, та погледнах всичките си работи, които бяха извършили ръцете ми, и труда, с който бях се трудил, вършейки ги: и ето - всичко е суета и гонене на вятър, и няма от тях полза под слънцето! 12. Па се обърнах да погледна мъдростта, безумието и глупостта: защото, какво може да направи човек след царя, вън от онова, що е вече направено? 13. И видях, че предимството на мъдростта пред глупостта е тъкмо такова, каквото е предимството на светлината пред тъмнината: 14. на мъдрия очите са в главата му, а глупавият ходи в тъмнина; но узнах, че една съдба ги всички постига. 15. И казах в сърце си: и мене ще постигне същата съдба, както и глупавия: защо съм станал много мъдър? И казах в сърце си, че и това е суета; 16. защото няма да помнят мъдрия вечно, както и глупавия; след време всичко ще бъде забравено, и, уви! мъдрият умира тъй, както и глупавият. 17. Тогава намразих живота, понеже ми станаха отвратителни работите, що се вършат под слънцето; защото всичко е суета и гонене на вятър! 18. И намразих целия си труд, с който бях се трудил под слънцето, защото трябва да го оставя на човека, който ще дойде след мене. 19. И кой знае: мъдър ли ще бъде той, или глупав? А той ще се разпорежда с целия ми труд, с който съм се трудил и с който съм се показал мъдър под слънцето. И това е суета! 20. Обърнах се да внуша на сърцето си да се откаже от всичкия труд, с който бях се трудил под слънцето, - 21. защото един човек се труди мъдро, със знание и успех, и трябва да предаде всичко на човек, който не се е трудил за това, - като да е негов дял. И това е суета и зло голямо! 22. Защото, какво ще има човек от всичкия си труд и грижа на сърцето си, задето се труди под слънцето? 23. Понеже всичките му дни са скърби, и трудовете му - безпокойство; дори и нощем сърцето му не знае покой. - И това е суета! 24. Не е във властта на човека и това благо - да яде, да пие и да наслаждава душата си от своя труд. Аз видях, че и това е от Божия ръка; 25. защото кой може да яде и кой може да се наслаждава без Бога? 26. Той дава мъдрост, знание и радост на човека, който е добър пред лицето Му; а на грешника дава грижи - да събира и трупа, за да го предаде отпосле ономува, който е добър пред лицето Божие. И това е суета и гонене на вятър! | |
ГЛАВА 3.
1. Всичко си има време, време има за всяка работа под небето: 2. време да се родиш, и време да умреш; време да садиш, и време да скубеш насаденото; 3. време да убиваш, и време да лекуваш; време да събаряш, и време да съграждаш; 4. време да плачеш, и време да се смееш; време да тъгуваш, и време да играеш; 5. време да разхвърляш камъни, и време да събираш камъни; време да прегръщаш и време да избягваш прегръдки; 6. време да търсиш, и време да губиш; време да къташ, и време да пилееш; 7. време да раздираш, и време да съшиваш; време да мълчиш, и време да говориш; 8. време да обичаш, и време да мразиш; време за война, и време за мир. 9. Каква полза има работещият от онова, над което се труди? 10. Видях тая грижа, що Бог е дал на синовете човешки, за да се упражняват в това. 11. Всичко Той е направил да бъде хубаво в свое време, и вложил вечността в сърцето им, макар човек да не постига от начало до край делата, които Бог върши. 12. Познах, че за тях няма нищо по-добро, освен да се веселят и да правят добро през живота си. 13. И ако някой човек яде и пие, и вижда доброто във всеки свой труд, това е дар Божий. 14. Познах, че всичко, що прави Господ, пребъдва довека; към това няма какво да се прибавя, от това няма какво да се отнима; и Бог върши тъй, че да благоговеят пред лицето Му. 15. Каквото е било, то е и сега, и каквото ще бъде, то е вече било, - и Бог ще повика назад миналото. 16. И още видях под слънцето: място за съд, а там - беззаконие; място за правда, а там - неправда. 17. И казах в сърце си: праведния и нечестивия Бог ще съди, понеже времето за всяко нещо и съдът за всяко дело е там. 18. Казах в сърце си за синовете човешки - да ги изпита Бог, и да видят, че те сами по себе си са животни, 19. защото съдбата на синовете човешки и съдбата на животните е съдба една: както умират едните, тъй умират и другите, и едно е диханието у всички, и човек няма предимство пред добитъка, понеже - всичко е суета! 20. Всичко отива на едно място: всичко е произлязло от пръст, и всичко ще се върне в пръстта. 21. Кой знае: духът на синовете човешки възлиза ли нагоре, и духът на животните слиза ли надолу, в земята? 22. И тъй, аз видях, че няма нищо по-добро, освен човек да се наслаждава с делата си, понеже това е негов дял; защото, кой ще го доведе отпосле да погледа това, което ще бъде след него? | |
ГЛАВА 4.
ГЛАВА 5.
1. Не бързай с езика си, и сърцето ти да не бърза да изговаря думи пред Господа: защото Бог е на небето, а ти на земята; затова думите ти да не бъдат много. 2. Защото, както сънища идват при много грижи, тъй и гласът на безумния се познава от многото думи. 3. Кога даваш оброк Богу, не се бави да го изпълниш, защото Той не благоволи към глупави: каквото си обрекъл, изпълни. 4. По-добре ти е да не обещаваш, нежели да обещаеш и да не изпълниш. 5. Не позволявай на устата си да вкарват в грях плътта ти и не говори' пред Ангела (Божий): "това е грешка". Защо ти е да правиш така, че Бог да се разгневи на думата ти и да съсипе работата на ръцете ти? 6. Защото в многото сънища, както и в многото думи - много суета; но ти се бой от Бога. 7. Ако видиш в някоя област притеснение на сиромаха и нарушение на съда и на правдата, не се чуди на това: защото над високия гледа по-висок, а над тях - още по-висок; 8. а предимството на страната изцяло е царят, който се грижи за страната. 9. Който обича сребро, на сребро няма да се насити, и който обича богатство, той няма полза от това. И това е суета! 10. Увеличава се имотът - увеличават се и потребителите му; и каква облага за притежателя му: нима само да гледа с очите си? 11. Сладък е сънят за оногова, който се труди, - ял той малко или много; ала преяждането не дава на богатия да заспи. 12. Има един мъчителен недъг, който съм видял под слънцето: богатство, пазено от притежателя му за негова вреда. 13. А това богатство загива от злочести случки: роди му се син, и нищо няма в ръцете му. 14. Както е излязъл гол из майчината си утроба, такъв си той отива, какъвто е дошъл; и нищо не ще вземе от труда си, що би могъл в ръка да понесе. 15. И това е тежък недъг: какъвто е дошъл, такъв си и отива. Каква, прочее, за него полза, като се е трудил на вятър? 16. А той през цял живот ял на тъмно, много дразнен, огорчаван и ядосван. 17. Ето още какво намерих добро и приятно: да ядеш и да пиеш и да се наслаждаваш с доброто на всичките си трудове, с каквито се трудиш под слънцето през всички дни на живота си, които ти е дал Бог; защото това е твой дял. 18. И ако на някой човек Бог е дал богатство и имот и му е дал власт да се ползува от тях, да взима своя дял и да се наслаждава от трудовете си, - това е Божий дар. 19. Няма дълго време да помни той дните на живота си; затова Бог го и възнаграждава със сърдечна радост. | |
ГЛАВА 6.
1. Има едно зло, което видях под слънцето, и то често бива между човеците: 2. Бог дава на човека богатство, имот и слава, и за душата му няма оскудия в нищо, каквото и да пожелае; ала Бог не дава нему да се ползува от това, а се ползува от него чужди човек: това е суета и тежък недъг! 3. Ако някой народи сто деца, преживее много години и още се увеличат дните на живота му, но душата му не би се наслаждавала с добро, и нямаше за него дори погребение, то щях да кажа: пометниче е по-честито от него, 4. защото е напразно дошло и отишло в тъмнина, и името му е покрито с мрак. 5. То дори не е видяло и не е познало слънцето: то е по-спокойно, нежели онзи. 6. А онзи, макар преживял и две хиляди години, без да се наслаждава с доброто, няма ли да иде все на едно място? 7. Всички трудове на човека са за гърлото му, а душата му се не насища. 8. А какво предимство има умният пред глупавия, какво - сиромахът, който знае да ходи пред живите? 9. По-добре е да виждаш с очи, нежели да се луташ с душа. И това е също суета и гонене на вятър. 10. Което съществува, то е вече наречено с име, и се знае, че това е - човекът, и че той не може да се препира с оногова, който е по-силен от него. 11. Има много такива работи, които увеличават суетата: тогава, кое е за човека по-добро? 12. Защото, кой знае, кое е добро за човека в живота, през всички дни на суетния му живот, които той прекарва като сянка? И кой ще каже на човека, какво ще бъде след него под слънцето? | |
ГЛАВА 7.
1. Добро име е по-добро от скъпи мазила, и смъртен ден - от рожден ден. 2. По-добре е да отиваш в къща, дето плачат за умрял, нежели да отиваш в къща, дето се пирува, защото там е краят на всеки човек, и живият ще приложи това към сърцето си. 3. Тъга е по-добро от смях; защото кога е печално лицето, сърцето става по-добро. 4. На умните сърцето е в къща, дето плачат, а на безумните сърцето - в къща, дето се веселят. 5. По-добре да слушаш изобличения от мъдър, нежели да слушаш песни на глупави; 6. защото смехът на глупавите е също, както кога пращи тръне под котел. И това е суета! 7. Притеснявайки другите, мъдрият става глупав, а подаръците развалят сърцето. 8. Краят на една работа е по-добър от началото й; търпелив е по-добър от високомерен. 9. Не бивай с духа си бръз на гняв, защото гневът се гнезди в сърцето на глупави. 10. Не думай: "защо прежните дни били по-добри от сегашните?", защото не от ум питаш за това. 11. Добро нещо е мъдростта, както и наследството, особено за ония, които виждат слънце; 12. защото под нейна сянка е също, както под сянката на сребро; но предимството на знанието е това, че мъдростта дава живот на притежателя си. 13. Виж Божиите дела: кой може да изправи това, което Бог е направил криво? 14. В честити дни ползувай се от доброто, а в злочести дни размисляй: едното и другото е сторил Бог, за да не може човек да каже нищо против Него. 15. Нагледах се на всичко през суетните мои дни: праведникът загива в своята праведност; нечестивецът живее дълго в нечестието си. 16. Не бивай много строг и недей се изтъква за много умен: защо да погубваш себе си? 17. Не се предавай на грях и не бивай безумен: защо да умираш без време? 18. Добре е, ако се държиш о едното и не махваш ръка от другото; защото, който се бои от Бога, ще избегне всичко това. 19. Мъдростта прави мъдрия по-силен от десет властника в един град. 20. Няма праведник на земята, който да прави добро и никак да не греши; 21. затова не обръщай внимание на всяка дума, която се говори, за да не чуеш роба си, кога те хули; 22. защото сърцето ти знае много случаи, когато и ти сам си хулил другите. 23. Всичко това съм изпитал с мъдрост; аз казах: "ще бъда мъдър", но мъдростта е далеко от мене. 24. Далеко е това, що е било, и дълбоко, дълбоко: кой ще го постигне? 25. Обърнах се със сърцето си, за да узная, изуча и издиря мъдростта и разума, и да позная нечестието на глупостта, невежеството и безумието, - 26. и намерих, че по-горчиво от смъртта е жената, защото тя е мрежа, сърцето й - примка, ръцете й - окови; добрият пред Бога ще се спаси от нея, а грешникът ще бъде уловен от нея. 27. Ето, това намерих аз, каза Еклисиаст, изпитвайки едно след друго. 28. Какво още е търсила душата ми, и го не намерих? - Мъж намерих един от хиляда, но жена между всички тях не намерих. 29. Само това намерих, че Бог направил човека прав, но човеците се пуснали в много мъдрувания. | |
ГЛАВА 8.
1. Кой е като мъдрия, и кой разбира значението на нещата? Мъдростта на човека просветлява лицето му, и строгостта на лицето му се изменява. 2. Аз казвам: пази царската дума, и то - поради клетвата пред Бога. 3. Не бързай да бягаш от лицето му и не упорствувай в лошите работи; защото той, каквото поиска, всичко може да стори. 4. Дето е думата на царя, там е властта; и кой ще му каже: какво правиш? 5. Който спазва заповед, той не изпитва никакво зло: сърцето на мъдрия знае и време, и наредба; 6. защото за всяка работа има си време и наредба; а за човека е голямо зло, 7. дето не знае, какво ще бъде; и как ще бъде това - кой ще му каже? 8. Човек не е властен над духа, за да удържи духа, и няма власт над смъртния ден, нито избава в тая борба, а нечестие няма да спаси нечестивеца. 9. Всичко това видях, и обръщах сърцето си към всяка работа, що се върши под слънцето. Бива време, кога човек господарува над човека за своя вреда. 10. Видях тогава, че погребваха нечестивци, че идваха и отхождаха от светото място и биваха забравяни в града, дето тъй постъпваха. И това е суета! 11. Скоро се не върши съд над лоши работи; от това се и не плаши сърцето на синовете човешки да прави зло. 12. Макар грешникът да върши сто пъти зло и да кисне в него, но аз зная, че ще бъде добро на ония, които се боят от Бога, които благоговеят пред лицето Му; 13. а за нечестивеца няма да има добро, и като сянка, кратко време ще пребъде онзи, който не благоговее пред Бога. 14. Има и такава суета на земята: праведници ги постига онова, що биха заслужили делата на нечестивци, а с нечестивци бива онова, що биха заслужили делата на праведници. И аз си казах: и това е суета! 15. И похвалих аз веселбата; защото няма по-добро за човека под слънцето, освен да яде, да пие и се весели: това го придружава в трудовете през дните на живота му, що му е дал Бог под слънцето. 16. Кога обърнах сърцето си към това, да постигна мъдрост и да разгледам работите, що се вършат на земята, и сред които човек не знае сън ни денем, ни нощем, - 17. тогава видях всички дела Божии и намерих, че човек не може постигна работите, които се вършат под слънцето. Колкото и да се труди човек да изпитва, пак няма да постигне това. И ако някой мъдрец каже, че знае, той пак не може да постигне това.
| |
ГЛАВА 9.
ГЛАВА 10.
ГЛАВА 11.
1. Пущай хляба си по водите, защото след много дни пак ще го намериш. 2. Давай дял на седем души, и дори на осем, защото не знаеш, каква неволя ще бъде на земята. 3. Кога се напълнят облаците, изливат дъжд на земята; и ако едно дърво падне към юг или към север, то си остава там, дето е паднало. 4. Който наблюдава вятъра, няма да сее, и който гледа на облаците, няма да жъне. 5. Както не знаеш пътищата на вятъра, нито как се образуват кости в утробата на трудна жена, тъй не можеш да узнаеш и делата на Бога, Който върши всичко. 6. Сутрин сей семето си и вечер не давай почивка на ръката си, защото не знаеш, едното ли, или другото повече ще успее, или едното и другото ще бъдат еднакво добри. 7. Сладка е светлината, и приятно е за очите да гледат слънце. 8. Ако човек преживее и много години, нека се весели през всички тях и нека помни тъмните дни, каквито ще има много: всичко, що иде, е суета! 9. Весели се в младостта си, момко, и сърцето ти да вкусва радост през дните на твоята младост; и ходи, където ти сърце тегли и дето ти очи видят; само знай, че за всичко това Бог ще те изведе на съд. 10. Пъди скръбта от сърцето си и отклонявай злото от тялото си, защото детинство и младост са суета. | |
ГЛАВА 12.
1. И помни твоя Създател през дните на младостта си, докле не са дошли тежки дни и не са настанали години, за които ще казваш: "няма за мене наслада в тях";2. докле слънце, светлина, месечина и звезди не са потъмнели, и не са дошли пак черни облаци след дъжда;
3. докле не е настъпил оня ден, кога къщните пазачи затреперят, и силните мъже се прегънат; кога престанат да мелят, които мелят, понеже са останали малко; кога се помрачат ония, които през прозорец гледат;
4. кога пътните врата почнат да се затварят; кога замлъкне шумът на хромелите, и човек почне да става по гласа на петела, и дъщерите-певици замлъкнат;
5. кога висините бъдат за тях страшни, и по пътя ще има ужаси; кога зацъфти миндалът, и скакалецът стане тежък, и каперсът се пръсне; защото човек отива във вечния си дом, и оплаквачките са готови да го обкръжават по улицата;
6. докле се не скъса сребърната верижка и не се съдере златната превръзка, и не се строши стомната при извора, и не падне колелото над кладенеца.
7. И ще се върне пръстта в земята, каквото си е била; а духът ще се върне при Бога, Който го е дал.
8. Суета на суетите, каза Еклисиаст, всичко е суета!
9. Еклисиаст, освен че беше мъдър, но и учеше народа на знание. Той всичко изпитва', изучва' и състави много притчи.
10. Еклисиаст гледа' да намери хубави изречения и вярно записа думите на истината.
11. Думите на мъдреците са като остени, и като забити гвоздеи са техните изречения, дадени от единия Пастир.
12. А освен всичко туй, синко, пази се от това: да съставяш много книги - то няма край, и да четеш много - то е уморително за тялото.
13. Да изслушаме същината на всичко: бой се от Бога и пази Неговите заповеди, защото в това се заключава всичко за човека;
14. защото Бог ще изведе на съд всяка работа и всичко тайно, било то добро, било лошо.
Има ли някакъв начин да ограничаваш загавката на поста си в еди-два абзаца , за да не си троша скрола на мишката, докато се опитвам да ти подмина ебасидългияпост в Блогосферата.
ОтговорИзтриванеБлагодаря за разбирането !
изключително неприятно, 32 екрана от блогосферата на дневник само с твоите копи пейстс.
ОтговорИзтриванеКакво ли щеше да стане, ако беше решила да пейстнеш библията 2 пъти? Щото 1 път не стига :-)
Прави сте. Но исках на тоя празник да пусна най-мъдрата книга. Простете. Няма вече дълги такива.
ОтговорИзтриванеПоне кажи защо 2 пъти?
ОтговорИзтриванелуда работа....развали ми се скрола...Невенасфера трябва го прекръстят туй нещо :(
ОтговорИзтриванеСъжалявам и се извинявам. Няма вече такива дълги цитати. А два пъти, защото нещо оплесках в блогспота. И не исках да го редактирам, защото щеше да излезе още 4 пъти.
ОтговорИзтриване